Derfor bør du spise sjømat

Kosthold/ernæring | 14. oktober 2016

At fisk inneholder mange vitaminer og mineraler er en kjent sak. Men visste du at annen sjømat, som krabbe, reke og hummer, også er rik på viktige næringsstoffer?

I de offisielle kostholdsrådene fra Helsedirektoratet anbefales det å spise fisk til middag to til tre ganger i uken, samt å bruke fisk som pålegg. En middagsporsjon fisk regnes som 150-200 gram; en påleggsporsjon som 25 gram. Dette rådet tilsvarer altså totalt mellom 300 og 450 gram ren fisk ukentlig.

Både mager og fet fisk kan inngå i dette, men det anbefales at minst 200 gram av inntaket består av fet fisk, som laks, ørret, makrell eller sild. Fet fisk er nemlig en svært gode kilde til D-vitamin og omega-3.

Rik på næringsstoffer. Selv om annen sjømat, som for eksempel krabbe, reke og hummer, ikke er inkludert i de anbefalte ukentlige porsjonene fisk, anbefales disse matvarene likevel av Helsedirektoratet i et variert kosthold. Dette er fordi de også har et gunstig innhold av næringsstoffer.

Krabbe og hummer. Både krabbe og hummer er rike på B12, selen, sink og jod. B12-vitamin bidrar blant annet til normal dannelse av røde blodlegemer og normal energiomsetning. I tillegg er dette vitaminet viktig for nervesystemets og immunforsvarets normale funksjon, samt å redusere trøtthet og slapphet.

Selen er viktig for mange funksjoner i kroppen, blant annet immunforsvarets og skjoldbruskkjertelens normale funksjon. Selen bidrar også til å opprettholde normalt hår og normale negler, samt beskytter cellene mot oksidativt stress.

Sink er viktig for huden, håret og neglene, samt synet og skjelettet. Dette mineralet bidrar dessuten til normal kognitiv funksjon og immunforsvarets normale funksjon, og er viktig for normal omsetning av A-vitamin og fettsyrer i kroppen.

Jod er viktig for normal produksjon av skjoldbruskhormoner og skjoldbruskkjertelens normale funksjon. I tillegg bidrar dette mineralet til normal kognitiv funksjon, og er også viktig for normal energiomsetning og nervesystemet.

Reker. I reker finnes også en del B12 og selen, samt mineralene fosfor og mangan. Fosfor er viktig for tennene og skjelettet, mens mangan er viktig for skjelettet og normal dannelse av bindevev.

Annen sjømat. Det finnes også annen sjømat som inneholder viktige næringsstoffer. Rå østers topper for eksempel Matvaretabellens liste over matvarer med mest sink, og blåskjell ligger på tredjeplass på listen over matvarer med mest B12.

Tilskudd. Ifølge den nasjonale kostholdsundersøkelsen Norkost 3 er forbruket av både fet fisk og fisk totalt lavere enn anbefalingene fra Helsedirektoratet.

Derfor bør du spise sjømat
TILSKUDD: Omega-3 Multi er et komplett kosttilskudd som sikrer kroppens daglige inntak av viktige vitaminer, mineraler og høykonsentrert omega-3.

Om du synes det er vanskelig å overholde fiske-anbefalingene fra Helsedirektoratet, eller ikke er så glad i sjømat generelt, kan kosttilskudd være et godt alternativ. Omega-3 Multi er et komplett kosttilskudd som sikrer kroppens daglige inntak av viktige vitaminer, mineraler og høykonsentrert omega-3.

Helsedirektoratet anbefaler uansett at de som ikke spiser fet fisk regelmessig, de som er lite ute i dagslys og eldre å ta tilskudd av D-vitamin. Én teskje tran, som for eksempel Apotekets tran fra Nycoplus, sikrer deg ditt daglige inntak av både omega-3 og D-vitamin.

Foto: Colourbox og Nycoplus.

NO/NYP/0417/0049

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *