Derfor bør du spise frokost

Kosthold/ernæring | 24. oktober 2016

Man MÅ ikke spise frokost, men de fleste ekspertene er enige om at man BØR få i seg litt mat eller næringsrik drikke om morgenen. Her får du vite hvorfor.

Alle har ulike frokostvaner. Noen er skrubbsultne når de våkner og gleder seg til frokost, mens andre orker ikke å spise tidlig og inntar lunsj som dagens første måltid. Tidligere var kostholdsrådene veldig tydelige: Man skulle spise frokost!

I vår tid er de fleste fagfolk innen kosthold og ernæring enige om at man ikke nødvendigvis MÅ spise frokost, men at man BØR få i seg litt mat og/eller drikke om morgenen. En sunn og god frokost er nemlig godt for både hodet og kroppen, og legger et godt grunnlag for resten av dagen.

SUNN FROKOST: En frokostblanding laget av korn og nøtter gir en god start på dagen. Tar du et glass juice ved siden av, får du også i deg C-vitamin og én av «5 om dagen».

Fem gode grunner til hvorfor du bør spise frokost:

For å holde blodsukkernivået stabilt.

Med «blodsukkernivå» mener vi konsentrasjonen av sukker i blodet. Hjernen arbeider best når vi sørger for et jevnest mulig blodsukkernivå. Først da har også resten av kroppen det bra.

Når vi våkner om morgenen, er det lenge siden vi har spist og blodsukkernivået er litt lavt. Spiser man frokost, går blodsukkernivået, og gjerne humøret, opp. En næringsrik frokost med for eksempel grove kornprodukter, frukt og grønnsaker gir et mer stabilt blodsukkernivå utover dagen.

For mer effektiv forbrenning.

Hvis du regelmessig hopper over et hovedmåltid, som frokosten, blir forbrenningen mindre effektiv. Både forbrenningen og fordøyelsen vil fungere best og være i stand til å forbrenne mer av energiinntaket hvis kroppen jevnlig får noe å jobbe med.

For å få en jevn måltidsrytme.

Frokosten bør utgjøre 20-25 prosent av dagens måltider. De som ikke spiser frokost, har uansett en tendens til å ta igjen dette ved senere måltider. Forskere har sett en sammenheng mellom overvekt og dårlige frokostvaner. Å prøve å gå ned i vekt ved å droppe frokosten, er altså ingen god strategi.

Det er for øvrig gunstig å ha en jevn måltidsrytme, altså at det går omtrent like lang tid mellom hvert måltid. En vanlig rytme er å spise cirka hver fjerde time, og frokosten er en fin start på dagens næringsinntak.

For å ha energi i hverdagen.

Om du regelmessig hopper over et hovedmåltid, som frokosten, får du også mindre overskudd i hverdagen. Konsekvensene er at både energinivået blir lavere og utholdenheten dårligere. Dette er spesielt viktig når man er fysisk aktiv. Husk: «uten mat og drikke, duger helten ikke».

Hva er en god frokost?

I Norge har brødskiver vært en typisk frokost i lange tider, men frokosten kan bestå av så mye mer enn det: En frisk frokostblanding med bær, en sunn yoghurt, hjemmelagde knekkebrød, havregrøt etc. etc.

Er du ikke sulten om morgenen, kan det hjelpe om maten ser innbydende og fristende ut. Dessuten er det alltid lurt å variere hva som ligger på frokostbordet. Et alternativ er å lage en frokostmatpakke du kan ta med deg og spise når matlysten melder seg. Du kan også forsøke en frisk smoothie til frokost, proppfull av viktige vitaminer og mineraler.

Her kan du lese Helsedirektoratets råd om dagens måltider.

Prøv også frokostkalkulatoren til Opplysningskontoret for meieriprodukter. Her kan du sjekke næringsinnholdet i frokosten din.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/0417/0049

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *