Derfor bør du spise fisk

Kosthold/ernæring | 15. april 2015

At fisk er sunt, er noe de fleste er klar over. Men vet du egentlig HVORFOR du bør spise fisk, og HVOR MYE du bør spise? Her får du svaret.

I de offisielle kostholdsrådene fra Helsedirektoratet anbefales det å spise fisk til middag to til tre ganger i uken, samt å bruke fisk som pålegg.

Dette rådet tilsvarer totalt mellom 300 og 450 gram ren fisk ukentlig.

Både mager og fet fisk kan inngå i dette, men det anbefales at minst 200 gram av inntaket består av fet fisk, som laks, ørret, makrell eller sild. En middagsporsjon fisk regnes som 150-200 gram; en påleggsporsjon regnes som 25 gram.

Anbefalt mengde tilsvarer altså omtrent to til tre middagsporsjoner fisk, samt noe fiskepålegg, i uken. Om du ønsker å fylle opp «fiskekvoten» bare med fiskepålegg, tilsvarer seks påleggsporsjoner med fisk omtrent én middagsporsjon.

Tran sikrer deg ditt behov for både omega-3 og D-vitamin.

Nøkkelhullet. Husk at for eksempel fiskepudding, fiskekaker og fiskeboller ofte bare inneholder mellom 40 og 60 prosent fisk.

Skalldyr og annen sjømat er ikke inkludert i de anbefalte to til tre porsjonene fisk, men disse matvarene anbefales likevel fordi de også har et gunstig innhold av næringsstoffer.

Helsedirektoratet anbefaler også å se etter fiskeprodukter merket med Nøkkelhullet. Nøkkelhullet er et symbol som settes på sunnere matvarer og kan være en snarvei til gode matvaner.

Dermed blir det enklere for deg som forbruker å finne sunnere alternativer i butikken.

Full av næringsstoffer. Fisk er en god kilde til viktige næringsstoffer som D-vitamin, selen og jod. D-vitamin er nødvendig for oppbygging og vedlikehold av skjelett og tenner, samt vedlikehold av normal muskelfunksjon.

D-vitamin bidrar også til normalt immunforsvar og øker opptaket av kalsium. Selen bidrar blant annet til å opprettholde normalt hår og normale negler, beskytter cellene mot oksidativt stress og bidrar til både immunforsvarets og skjoldbruskkjertelens normale funksjon.

Jod bidrar til normal energiomsetning, nervesystemets og skjoldbruskkjertelens normale funksjon, samt opprettholdelse av normal hud. Særlig gravide og ammende bør være påpasselige med få i seg nok jod.

Ifølge Helsedirektoratet kan inntak av fisk, fiskeolje og lange flerumettede omega-3-fettsyrer (EPA, DHA) redusere risikoen for død av hjertesykdom.

En fiskenasjon. Fiskeinntaket i Norge ligger høyt sammenlignet med andre europeiske og nordiske land, og det er kanskje ikke så rart med tanke på at vi er en kystnasjon.

Det anslås at gjennomsnittlig totalt inntak av fisk og annen sjømat blant voksne i Norge er omkring 400 gram per uke. Fet fisk utgjør omkring en tredel av det samlede inntaket. Blant barn og unge er inntaket av fisk vesentlig lavere enn blant voksne.

Inntaket av ren fisk var omtrent 300 gram per uke blant kvinner og 450 gram per uke blant menn i den nasjonale kostholdsundersøkelsen Norkost 2010-11.

Det viser seg også at forbruket av både fet fisk og fisk totalt er lavere enn anbefalingene fra Helsedirektoratet.

Tilskudd. Om du synes det er vanskelig å overholde fiske-anbefalingene fra Helsedirektoratet, kan kosttilskudd være et godt alternativ.

Men visste du at man ikke får dekket behovet for D-vitamin ved å følge kostholdsrådene om fisk?

Det er derfor Helsedirektoratet anbefaler at de som ikke spiser fet fisk regelmessig, de som er lite ute i dagslys og eldre tar tilskudd av D-vitamin.

Tran, som for eksempel Apotekets tran fra Nycoplus, sikrer deg ditt daglige inntak av både omega-3 og D-vitamin. Om du ikke ønsker å ta tran, kan omega-3-kapsler være et godt alternativ i stedet, som Nycoplus Omega-3 Basic.

Begge disse produktene finner du eksklusivt på apoteket.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/1216/0136

2 responses to “Derfor bør du spise fisk

    1. HEi,
      I Nycoplus Apotekets tran er det torskeleverolje.
      I Nycoplus Basic omega-3 kapsler er fiskeoljen laget av ansjos, sardiner samt noe makrell.

      Vennlig hilsen
      Åse

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *