Derfor bør du bruke mer chili i maten

Kosthold/ernæring | 3. april 2018

Det er mange helsepåstander knyttet til den kruttsterke grønnsaken, men hvilke kan du stole på? Stemmer det egentlig at chili øker forbrenningen?

Chili er verdens mest brukte krydder

60 prosent av verdens befolkning bruker chili hver dag, enten som grønnsak (chilifrukt) eller som krydder (chilipepper). Grønnsaken kommer opprinnelig fra Sør-Amerika, men i dag dyrkes den verden rundt. Grønnsaken tilhører samme plantefamilie som paprika, men brukes på en helt annen måte fordi den smaker mye sterkere.

Hvor sterk kan en chili bli? 

I chili finner vi stoffet capsaicin, og det er dette stoffet som gir oss svett panne og brennende følelse i munnen. Det finnes over 200 sorter chili med ulike styrker, og man får kjøpt de både ferske, tørkede og røkte. Den sorten vi spiser mest av i Norge kalles spansk pepper, i tillegg bruker vi en del jalapeño og habanero.

 

Styrken måles ut ifra scovilleskalaen (SHU). Jo mer chili du spiser, jo mer vant blir du til styrken. Spansk pepper har en styrke på 2500-5000 SHU. Men det skal godt gjøres å bli vant til verdens sterkeste. Den heter Carolina Reaper og måler hele 2,2 millioner SHU! Vanlig paprika scorer 0 SHU.

Øker chili forbrenningen?

At den kruttsterke øker forbrenningen er en velkjent myte. I følge Norsk Helseinformatikk er det gjort en del forskning på capsaicin som tyder på at stoffet påvirker fettforbrenningen positivt, siden det visstnok skal øke adrenalinet i kroppen. Enkelte kilder skal ha det til at chili øker forbrenningen og gir vektnedgang, men dette finnes det ikke godkjente helsepåstander på. At man blir varm i topplokket av sterk chili er ingen hemmelighet, men forbrenningen vil aldri bli stå stor at den kan gi utslag på kroppsvekten.

Krydder i hverdagen

Chili sin carne, chili con carne, tomatsalsa og guacamole med chili, chilimajones, chilikakao, thaisuppe. Å nevne retter man spice opp er nesten tullete, for her er det bare fantasien som setter grenser. Prøv ulike sorter, bruk den fersk, tørket eller som krydder. Smak deg frem! Et hett tips kan være å skjære den på langs, for er sorten ekstra sterk – nyser man lett. Vær obs på mengden frø du bruker, siden førene er sterkest.

Chiliens mange fordeler

Det finnes mange gode grunner til å bruke mer chili på kjøkkenet. Plukker man den fra hverandre og kikker på næringsinnholdet, skjønner man hvorfor. Den spicy grønnsaken er kjent for lavt energi- og fettinnhold, og er rik på flere viktige vitaminer og mineraler. Den har et høyt innhold av vitamin C som bidrar til å redusere tretthet og utmattelse. Vitamin C bidrar også til normal kollagendannelse som har betydning for blodkarenes, tannkjøttets, hudens og tennenes normale funksjon. Chili er også en god kilde til kalium som bidrar til å opprettholde normalt blodtrykk og normal muskelfunksjon. Vi kan heller ikke unngå å nevne at mange chilityper er svært rike på betakaroten og vitamin A som bidrar til å opprettholde normalt syn, normalt hår og normale slimhinner.

Det er derfor riktigere å si at det er vitaminene og mineralene i chilien som gir deg helsefordelene, ikke grønnsaken i seg selv. For selv om chili for eksempel inneholder mye vitamin C, så spiser man sjelden mye av den om gangen. Og bruker man den kun som krydder, vil det ha liten ernæringsmessig betydning. På den andre siden er ikke det noen grunn til å bruke mindre!

Mindre salt og mer krydder

I sine kostråd anbefaler Helsedirektoratet å begrense bruken av salt i matlaging og på maten. Et høyt saltinntak øker blant annet risikoen for høyt blodtrykk, som over tid kan skade blodårene. Føler du at maten ofte smaker tamt uten salt? Da kan det være fint å erstatte saltet med sitron, pepper, eller ulike typer eddik som balsamico, eplecidereddik eller hvitvinseddik. Grønnsaker med sterk smak, slik som ulike typer chili, løk og hvitløk fremhever smaken i andre råvarer og kan være et fint grep for å bruke mindre salt.

 

 

NO/NYP/0318/0032

 

Kilder:

Helsedirektoratet
helsenorge.no
Opplysningskontoret for frukt og grønt

 

 

Foto:

Scanpix

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *