Derfor blir du lykkelig av fysisk aktivitet

Uncategorized | 11. mars 2016

Har du noen gang følt en slags lykkerus under eller etter fysisk aktivitet? Det er fordi kroppen produserer «lykkehormonet» endorfin når du er aktiv. Jo hardere du trener, dess mer endorfiner utløses i kroppen.

Ordet «endo» betyr «i kroppen» og «orfin» kommer av morfin.

Endorfiner er såkalte nevropeptider som nedsetter smertefølelsen og øker følelsen av velvære. Disse utløses når kroppen blir utsatt for smerte eller ubehag.

Når dette skjer, blir det rapportert til hypofysen i hjernen, som svarer med å øke produksjonen av endorfiner. Du vil da få en morfinlignende effekt som påvirker både humøret og smerteoppfatningen.

Treningsnarkoman. Begrepet endorfiner ble brukt første gang på 1970-tallet, da forskere klarte å identifisere morfinlignende stoffer i hjernen og i spinalvæsken i ryggmargen.

Virkningen av endorfiner ligner nemlig på det smertestillende middelet morfin, som utvinnes av saften fra opiumvalmuens kapsel og brukes som et legemiddel til smertelindring. Det er derfor endorfiner ofte kalles for «kroppens eget morfin».

LYKKELIG AV TRENING: Når du er fysisk aktiv produserer kroppen «lykkehormonet» endorfin. Jo hardere du trener, dess mer endorfiner utløses i kroppen.

Dette kan være med på å forklare hvorfor folk blir «treningsnarkomane» og fortsetter å trene selv om de av ulike årsaker (skader etc.) strengt tatt ikke burde. Det kan også bidra til å forklare den terapeutiske effekten trening har på depresjon og angst.

Lykkehormonet. Når vi er i godt humør, er nesten alltid endorfiner til stede i kroppen. Dette hormonet produserer når vi ler, når vi har sex og fremfor alt når vi bedriver fysisk aktivitet – det er derfor det også kalles for «lykkehormonet». Dette er grunnen til at du føler deg avslappet og lykkelig etter en skikkelig treningsøkt.

Ved sammenhengende fysisk aktivitet, altså muskelsammentrekninger, i minimum 20 minutter, begynner kroppen å produsere endorfiner. Jo kraftigere sammentrekningene er, dess mer endorfiner utløses.

Kroppen kan også utløse endorfiner ved sansestimuli som for eksempel ved akupunktur eller elektrisk stimuli av musklene. Merk at kroppens evne til å produsere endorfiner ikke endrer seg med årene.

Runner’s high. Du har kanskje hørt om fenomenet «Runner’s high»? Dette begrepet har oppstått etter at mange løpere har rapportert følelsen av lykke, glede og overskudd, og at de har følt seg høy på seg selv og livet etter endt treningsøkt.

Mange har også sagt at de glemmer tid og sted under treningen, at de trer inn i en fase der ingenting er umulig og de får følelsen av å «fly av gårde». Dette skyldes kroppens produksjon av endorfiner. Det ser også ut til at jo mer endorfiner som utløses, dess større blir lykkefølelsen.

Satt på spissen: Jo hardere du trener, desto lykkeligere blir du!

Sjokolade. Endorfiner blir også brukt av kroppen til å belønne oss når vi spiser mat som tradisjonelt sett var gunstig, altså mat med høyt innhold av lettfordøyelig energi som sjokolade og annet godteri.

Sjokolade inneholder nemlig en del stoffer som kroppen kan omdanne til endorfiner og serotonin, som begge er stoffer som gir velvære. I dag er det ingen logikk som tilsier at denne typen mat skal gi slike reaksjoner, når mange opplever at mat er tilgjengelig i ubegrensede mengder.

Disse reaksjonene er medfødte og underbevisste, så de er ikke noe vi er i stand til å påvirke i særlig grad.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/0417/0049

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *