Denne trendmaten bør du spise mer av

Kosthold/ernæring | 3. april 2018

Det er ikke alltid like sunt å hoppe på en trend. Men maten vi kommer til å se mer av fremover gjør godt for både kropp og sjel, om man tenker på næringsinnholdet. 

Det skrives og snakkes mye om norske spisevaner og mattrender, men noen påstander bør tas med en klype salt. Det er nemlig sjelden forsket på all «trendmat». Vær derfor kritisk når folk kommer med helsepåstander uten å henvise til gode kilder. Det er derimot forsket mye på vitaminer og mineraler, og vi vet nøyaktig hva mange av de bidrar med i kroppen. Mye av dagens trendmat er rik på vitaminer og mineraler – og det kan vi si mye om. Her kommer en liten veiledning!

Åpne sansene

Spisevanene våre påvirkes stadig av nye mattrender, og ved å smake på nye ting utvikler vi også smakspreferansene våre. Trendmat gjør at vi kan få øynene opp for mat vi ellers ikke er vant med. Og lærer vi oss å like nye retter eller råvarer kan det føre til at vi får et mer variert kosthold. Å være åpen for nye mattrender trenger derfor ikke være en dum ting.

Smak på verden

I de siste årene har gatemat fra alle verdens hjørner vært populært i Norge. Vi har hørt mye snakk om islandske burgere, meksikansk tacos, latinamerikansk ceviche, thailandsk pad tai og vietnamesisk bánh mì og pho. Flere har også fått øynene opp for japanske retter som sashimi, steam buns og ramen. Ingen av de nevnte rettene er nye for landene de kommer fra, men smakene er gjerne nye for norske ganer.

Nye måter å tilberede råvarer på  

Flere av rettene nevnt i avsnittet over bruker for eksempel fisk på måter vi nødvendigvis ikke er vant med, og nye tilberedningsmåter kan være inspirerende for matlagingen hjemme på kjøkkenet. I ceviche sitrusmarineres rå fisk slik at den «koker» uten å koke. En syrlig og frisk måte å spise fisk på som både barn og voksne kan sette pris på.

Smoothieskåler i regnbuens farger

Smoothie-bowl eller açai bowl er trendy som aldri før, og de fargerike bollene er gjerne fylt av frukt og bær. I tillegg til å være en fargerik fryd for øyet, er bollene ofte en god kilde til viktige næringsstoffer. Helsedirektoratet anbefaler minst fem porsjoner av frukt, bær og grønnsaker hver dag, og en slik bolle kan gi deg flere enn bare én om dagen. Blåbær, jordbær, banan, kiwi, açai og chiafrø er populære ingredienser i bollene. Açai er egentlig et bær på størrelse med moreller, men det selges ofte i pulverform. Bæret er rikt på vitamin A som blant annet bidrar til å opprettholde normal hud, normalt syn og immunsystemets normale funksjon. Det inneholder også kalsium som bidrar til normal energiomsetning, normal muskelfunksjon og normale tenner og knokler. Chiafrø er rikt på omega-3 som du kan lese mer om her.

Koreanske vibber  

Fermentering er en eldgammel konserveringsmetode som har fått nytt liv den siste tiden. Vi er godt kjent med surkål, sauerkraut, rakfisk, soyasaus, kefir og surdeigsbrød. Men har du prøvd koreansk kimchi eller drikken kombucha? Fermentert mat og drikke er konservert på naturlig vis. Når man spiser melkesyregjæret, fermentert mat, er en del av fordøyelsesarbeidet allerede gjort unna. Bakteriene bryter ned karbohydrater og proteiner, og gjør næringsstoffene mer tilgjengelige for oss. Blant annet inneholder ofte fermentert mat vitamin K2, som lages av bakterier. Kimchi består av fermenterte grønnsaker og iblant reker og andre små sjødyr. Basisen i kimchi er gjerne kinakål som er spesielt rik på kalium og folat. Kalium bidrar til å opprettholde normalt blodtrykk og normal muskelfunksjon og folat bidrar blant annet til immunsystemets normale funksjon og til å redusere tretthet og utmattelse.

Kan det friste med en chia fresca?

Chiafrø har vært populært en stund, men vi finner stadig nye bruksområder for det næringsrike frøet. Førene er rike på omega-3, kostfiber, kalsium, kalium og magnesium. Magnesium bidrar til mye forskjellig i kroppen, det bidrar blant annet til normal energiomsetning og normal muskelfunksjon. Chiafrø kan brukes i alt fra smoothie-boller til puddinger, brød og grøt. Har du prøvd trend-drikken isikate, også kalt chia fresca? Drikken er basert på chiafrø, sitrusjuice, honning og vann. Siden frøene sveller i vann, er det ikke alle som er like glad i konsistensen, men i Mexico brukes den som energidrikk.

Bollemat = trendmat 

Å spise mat fra boller og skåler har blitt hipt, være seg i form av smoothieboller, eller de mer middagsvennlige variantene. Den koreanske «bollemiddagen» bibimbap og pokébollen fra Hawaii har blitt populært i Norge. Bibimbapbetyr «mikset ris» og består gjerne av ris, speilegg, gulrøtter, agurk og andre grønnsaker. Poké bowl består gjerne av ris, rå fisk og grønnsaker i en herlig miks. Mat i boller er praktisk når man er på farten, og variantene blir gjerne ekstra næringsrike om man bruker masse grønsaker.

Sunne trender

Helsedirektoratet anbefaler et kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker. Mattrendene vi har sett i det siste, og kommer til å se mer til fremover gjenspeiler dette. Mye av trendmaten inspirerer til mer bruk av fisk, frukt og grønt. Og med fermentert mat og spennende asiatiske smaker fulle av umami føler man kanskje et mindre behov for salt?

 

NO/NYP/0318/0029

 

Kilder:
Matvaretabellen
Helsedirektoratet
EFSA-godkjente helsepåstander

 

Foto: Shutterstock

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *