De fleste kvinner tror de får i seg nok kalsium

Kosthold/ernæring, Vitaminer/mineraler | 4. desember 2015

Kalsium er spesielt viktig for skjelett og tenner, og bidrar til både forebygging og behandling av benskjørhet. Mange kvinner tror de får i seg nok kalsium, men dessverre er det mange tenåringer og kvinner over 50 år som får i seg altfor lite. 

Mineralet kalsium er særlig viktig for vedlikehold av et normalt skjelett og normale tenner. Hele 99 prosent av kalsiumet befinner seg i tennene og skjelettet vårt. Kalsium er faktisk det mineralet vi har mest av i kroppen. I gjennomsnitt har kvinner 1 kg kalsium i kroppen, mens menn har i snitt 1,2 kg.

Kalsium er også viktig for normal blodlevring, normal energiomsetning og normal muskelfunksjon. I tillegg bidrar mineralet til at kroppens fordøyelsesenzymer fungerer normalt.

800 mg daglig. Helsedirektoratet anbefaler at både menn og kvinner over 20 år får i seg 800 mg kalsium daglig. For barn og ungdom mellom ti og 20 år, samt gravide og ammende, er den daglige anbefalingen 900 mg. Barn under ti år har et noe lavere dagsbehov.

Ifølge de landsomfattende kostholdsundersøkelse Ungkost 3 og Norkost-3, får verken tenåringsjenter eller gjennomsnittskvinnen over 50 år i seg tilstrekkelig mengde kalsium.

Tror de får i seg nok kalsium. I en fersk *undersøkelse som Norstat har utført for Nycoplus blant kvinner over 18 år, svarer hele 67 prosent av de spurte at de tror de får i seg nok kalsium. Bare 18 prosent svarer at de ikke tror de får kalsiumbehovet dekket.

– At mange kvinner tror de får i seg nok kalsium, men ikke gjør det, er urovekkende, sier klinisk ernæringsfysiolog og fagsjef for Nycoplus, Åse Andresen.

Undersøkelsen viser også at det er flest kvinner (72 prosent) i aldersgruppen 50+ som tror de får dekket sitt kalsiumbehov.

– Dette er spesielt bekymringsfullt, fordi vi vet at kvinner taper mer kalsium fra skjelettet etter overgangsalderen, samt at mange kvinner over 50 år har problemer med å dekke dagsbehovet av dette mineralet, sier Andresen.

Bare 11 prosent av kvinnene over 50 år svarte at de ikke tror at de får i seg nok kalsium. 17 prosent svarte «vet ikke».

I undersøkelsen kommer det også frem at 30 prosent av kvinnene mellom 18 og 29 år ikke tror de får i seg nok kalsium. Det er det høyeste tallet blant alle alderssegmentene. Kvinner mellom 18 og 29 år har også tilsvarende laveste andel blant de som tror at de får i seg kalsium (60 prosent).

UROVEKKENDE: – At mange kvinner tror de får i seg nok kalsium, men ikke gjør det, er urovekkende – spesielt blant de over 50 år, sier klinisk ernæringsfysiolog og fagsjef for Nycoplus, Åse Andresen.

Kalsium forebygger benskjørhet. Som vi tidligere har skrevet, får én av to norske kvinner benbrudd som en følge av osteoporose (benskjørhet) i løpet av livet. Norge ligger faktisk i verdenstoppen i antall tilfeller av denne kroniske sykdommen i forhold til befolkningstall.

Selv om arv og gener har stor betydning for om man utvikler osteoporose eller ikke, kan man forebygge denne kroniske sykdommen med fysisk aktivitet som belaster skjelettet og riktig inntak av både D-vitamin og kalsium. D-vitamin bidrar nemlig til at kroppen tar opp kalsium og nyttiggjør seg av det.

Kalsium i melk- og meieriprodukter. Melk og meieriprodukter er vår viktigste kilde til kalsium i hverdagskosten, og omtrent 70 prosent av nordmenns kalsiuminntak kommer fra disse produktene. Grønne bladgrønnsaker, sesamfrø med skall, mandler, tørket frukt, bønner, linser og fisk med spiselige ben er også gode kalsiumkilder.

– Mange kvinner kutter ut melk- og meieriprodukter i kostholdet sitt, og da blir det vanskelig å få i seg nok kalsium. En tommelfingerregel er at dersom du ikke får i deg minst tre porsjoner melk eller meieriprodukter daglig, bør du sikre inntaket av kalsium med et tilskudd, sier Åse Andresen.

TILSKUDD: Nycoplus Calcium med vitamin D3 begrenser tap av benmineral, som er en risikofaktor for benbrudd som følge av benskjørhet (osteoporose).*

Tilskudd. Nycoplus har flere aktuelle kalsiumtilskudd, blant annet Nycoplus Calcium med D3-vitamin og Nycoplus kalsium-tabletter med både K-vitamin og D3-vitamin.

Nycoplus’ tilskudd finner du eksklusivt på apoteket.

Lurer du på om du får i deg nok kalsium, D-vitamin og andre vitaminer/mineraler gjennom kosten? Prøv vitaminkalkulatoren til Nycoplus.

* Undersøkelsen ble besvart av et vektet landsrepresentativt utvalg av norske kvinner over 18 år på webbussen (CAWI) til Norstat i uke 44 og 46 i 2015. 500 respondenter ble spurt.

* Bildetekst: Den gunstige effekten oppnås ved et daglig inntak på minst 1200 mg kalsium og 20 μg D-vitamin fra alle kilder og gjelder for kvinner.

Foto: Colourbox og Nycoplus.

NO/NYP/1216/0136

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *