Dårlig kunnskap om ernæring i barnehager

Gravid/barn, Kosthold/ernæring | 3. juli 2014

Mange barn i Norge tilbringer mye tid i barnehagen. Flere av dagens måltider blir spist i barnehagen, noe som gir de barnehageansatte en unik mulighet til å være gode forbilder og lære barna om et sunt kosthold.

Nå har ernæringsfysiolog Trude Olsen skrevet en masteroppgave som viser at det er dårlig ernæringskunnskap blant barnehageansatte.

Barnehageansattes kunnskap om ernæring. Jeg har ikke lykkes med å få tak i en selve masteroppgaven enda, men i følge nrk.no viste undersøkelsen blant annet at under halvparten av de spurte visste hva «fem om dagen» innebærer, 8 av 10 trodde olivenolje inneholdt lite fett og kun 18 % visste at et fullverdig måltid bør inneholde mat fra tre ulike næringskilder.

Hva vet vi om næringssinntaket hos barnehagebarn? Fra de landsomfattende kostholdsundersøkelsene Småbarnskost 2007 og Ungkost 2000, vet vi at inntaket av vitamin D og jern er lavt blant både gutter og jenter i barnehagealder.

Ellers står det ganske bra til med næringsinntaket hos gjennomsnittlige norske barn, helt frem til tenåringsalderen da jenter får i seg for lite kalsium.

I 2011 gjennomførte Helsedirektoratet en undersøkelse gjennomført blant styrere og pedagogiske ledere i norske barnehager. Undersøkelsen innebar blant annet en kartlegging av tilbudet av mat og drikke og organiseringen av måltider. Denne undersøkelsen viste at det daglige tilbudet av mat og måltider i landets barnehager stort sett var innenfor myndighetenes anbefalinger.

Likevel var det et potensial for å få enda flere barnehager til å øke tilbudet av grønnsaker og grove brødvarer, redusere bruken av helmelk, smørblandede margarintyper i tillegg til å redusere tilbudet av fet og sukkerrik mat og drikke ved feiringer/markeringer. 

Kartleggingsstudien viste også at det fortsatt er et potensial for å nå ut til flere barnehager med myndighetenes ”Retningslinjer for mat og måltider i barnehagen”, veiledningsheftet ”Bra mat i barnehagen” og ”Fiskesprell”-kursene.

Forskjell på kunnskap og praksis. For at barn som går i barnehagen skal greie å spise et variert og balansert kosthold der de får dekket behovet for alle næringsstoffene, er de avhengige av å spise sunt både i barnehagen og hjemme.

Den nye undersøkelsen til Trude Olsen sammenlignet med undersøkelsen til helsedirektoratet viser at det er stor forskjell mellom kunnskap og praksis. Selv om kunnskapsnivået er lavt, er det ikke så ille når det kommer til det som faktisk blir servert.

En av fordelene med slike undersøkelser er å få fokus på allerede eksisterende retningslinjer. Kanskje ansatte i landets barnehager nå blir minnet på å sette seg inn i Helsedirektoratets råd. For selv om barnehagebarna stort sett spiser sunt, kan de jo bli påvirket av det de ansatte forteller dem også!

Hvis du er interessert i å lese mer, anbefaler jeg Helsedirektoratets side om ernæring i barnehager.

Hilsen Åse

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *