Trenger vi ekstra D-vitamin om sommeren?

Uncategorized | 16. mai 2017

Sommeren betyr gjerne mer sol, og vi vet at de etterlengtede strålene skaper viktige D-vitaminer i huden. Men hva skjer egentlig når vi smører oss godt inn med beskyttende solkrem? Er det sant at vi ikke trenger tran i måneder uten «r»?

Det er lurt å bruke solkrem for å beskytte huden, uansett om du befinner deg i Norge eller sydligere land. Solas ultrafiolette stråler (UV-stråler) er den viktigste årsaken til hudkreft og føflekkreft i Norge. Derfor anbefaler Kreftforeningen det å bruke rikelige mengder og minst faktor 15 for å unngå solforbrenning og redusere risikoen for disse krefttypene. Men husk at kroppen produserer lite D-vitaminer når du bruker solkrem.

D-vitaminer er nødvendig for oppbygging og vedlikehold av skjelett og tenner, og vedlikehold av normale muskelfunksjoner. De bidrar også til et normalt immunforsvar, og øker opptaket av kalsium.

Hvor mye D-vitamin som produseres i kroppen avhenger av hvor sterk sollysets UVB-stråling er, og om du bruker solkrem for å beskytte mot kreft og andre hudskader.

Kilder til D-vitamin

Heldigvis kan man få i seg de viktige D-vitaminene på flere måter. Fet fisk, som makrell, ørret, laks, ansjos og sild, i tillegg til fiskerogn og fiskelever, inneholder rikelig med D-vitamin. I Norge er også margarin, smør og noen melketyper tilsatt D-vitamin. Likevel viser Norkost-3-undersøkelsen at en gjennomsnittlig nordmann ikke får i seg nok D-vitamin fra kosten.

Tran er et godt alternativ for å sikre daglig inntak av D-vitamin, som for eksempel Apotekets Tran fra Nycoplus. Liker du ikke tran, og ønsker tilskudd av D-vitamin, kan du for eksempel innta D-vitamin i tablettform, som Nycoplus D3-vitamin i 10 mcg eller 20 mcg. Alle disse produktene finner du på apoteket. Det er altså ikke riktig at man kan glemme å tenke på D-vitaminbehovet i måneder uten «r».

Forebygger

Lange, lyse dager med utendørsaktiviteter preger sommeren for mange av oss. Fysisk aktivitet kan både forebygge og behandle helseproblemer. Ifølge Helsedirektoratets nasjonale anbefalinger fra 2014 for fysisk aktivitet og stillesitting, er de som er fysisk aktive ofte i bedre humør, har mer overskudd og økt livskvalitet sammenlignet med personer som er lite aktive. Barn og ungdom opp til 17 år trenger regelmessig aktivitet for normal vekst og utvikling, og det har positiv effekt både på konsentrasjon, læring og psykisk helse. I ferien setter dessuten mange barn ekstra pris på at ellers travle voksne har tid til å være med på leken. Bare fantasien setter grenser for hva dere kan finne på sammen. Det er ingen grunn til å sette seg til i ferien.

God sommer med nok solkrem, fysisk aktivitet og D-vitaminer!

 

NO/NYP/0417/0049

6 responses to “Trenger vi ekstra D-vitamin om sommeren?

  1. Selv med mye solkrem og lite sol, blir det rikelige mengder D-vitamin for nordisk hud. 20 minutter med langbukser og kortermet T-skjorte er nok i følge Folkehelseinstituttet.

    1. Hei, og takk for kommentaren.

      Det er mange faktorer som kan påvirke produksjonen av d-vitamin i huden, bl.a. skyer, pigmentering, alder, atferd i solen, bekledning, hvor i Norge du bor og solkrem.

      I Nasjonalt råd for ernærings tiltak om vitamin D står det blant annet: Det har vært antatt, selv om det aldri har vært testet ut i befolkningsstudier, at det om sommeren er tilstrekkelig med 5-15 minutter med soleksponering to til tre ganger per uke av ansikt og armer for å dekke behovet for vitamin D. Personer med høy pigmentering i huden trenger imidlertid lengre tid i sola for å få tilsvarende hudproduksjon av vitamin D. Når sola står lavt på himmelen, for eksempel rett før eller rett etter vitamin D vinteren, vil man trenge lang tid ute i sola for å kunne produsere like mye vitamin D som noen minutter i sollys om sommeren vil kunne gi.

      Videre sier rapporten: Det har vært foreslått at solingsråd der solkremen påføres etter at man har vært i sola 5-15 minutter. Dette vil både ivareta beskyttelse mot solbrenthet og samtidig gi tilstrekkelig solindusert vitamin D-produksjon. Studier har antydet at bruk av solkrem vil kunne redusere vitamin D-produksjonen med inntil 95% og inntil 98% ved henholdsvis bruk av krem med solfaktor 8 og faktor 15.

      Solkremens reduserende effekt på D-vitaminproduksjon vil være avhengig av hvor ofte og tykt kremen påføres samt svette og f.eks. bading. Du kan lese hele rapporten her: https://helsedirektoratet.no/Documents/Om%20oss/R%C3%A5d%20og%20utvalg/Nasjonalt%20r%C3%A5d%20for%20ern%C3%A6ring/Tiltak%20for%20%C3%A5%20sikre%20en%20god%20vitamin%20D-status%20i%20befolkningen%20IS-1408.pdf

      I denne artikkelen på forskining.no kan du også lese mer om D-vitamin og bruk av solkrem. http://forskning.no/forebyggende-helse/2009/07/far-vi-d-vitaminer-nar-vi-bruker-solkrem

      Håper dette er til oppklaring.

      Vennlig hilsen Camilla

  2. Jeg foreslår soling 10-15 minutt på mave/fremside og så 10-15 minutt på rygg/bakside midt på dagen nå når det er som best stråling fra solen. Solen har vært den viktigste kilden til D-vitamin for mennesker her i nord i årtusener. Mengden fall med hudkreft går ikke ned til trass for rikelig bruk av solkrem. Det finnes forskere som ser at D-vitamin er med på å ‘spise’ kreftceller. D-vitamin kan vi ikke få for mye av og vi trenger det for den mørke årstiden.

  3. Jeg personlig bruker aldri solkrem og blir aldri brent. Ligger i sola i timesvis ☺️
    Men jeg tror heller at man får kreft av all solkremen folk bruker, med alle kjemikalier den inneholder. Pluss andre kremer og. Ren hud er best 👍

    1. Du har faktisk skjønt det!
      Etter at solkrem med faktor hysterie startet på begynnelsen av 80 tallet har hudkreft eksplodert blandt befolkningen.
      Å være ute i solen, er noe mennesker har gjort i tusener av år.
      Dette hysteriet er god butikk for industrien, samt gjør folk syke slik at industrien tjener ytterligere!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *