Påskesol + D-vitamin = sant

Vitaminer/mineraler | 11. april 2017

Det er deilig når vi kommer oss ut, kjenner påskesola varme i ansiktet, og vet at de etterlengtede strålene skaper viktige D-vitaminer i huden. Men hva skjer egentlig når vi smører oss godt inn med beskyttende solkrem?

Det er lurt å bruke solkrem for å beskytte vinterblek hud, uansett om du befinner deg på fjellet, ved sjøen eller i byen. Solas ultrafiolette stråler (UV-stråler) er den viktigste årsaken til hudkreft og føflekkreft i Norge. Derfor anbefales det å bruke rikelige mengder og minst faktor 15 for å unngå solforbrenning og redusere risikoen for disse krefttypene. Men husk at kroppen produserer lite D-vitaminer når du bruker solkrem.

D-vitaminer er nødvendig for oppbygging og vedlikehold av skjelett og tenner, og vedlikehold av normale muskelfunksjoner. De bidrar også til et normalt immunforsvar, og øker opptaket av kalsium.

Hvor mye D-vitamin som produseres i kroppen avhenger av hvor sterk sollysets UVB-stråling er, og om du bruker solkrem for å beskytte mot kreft og andre hudskader.

 

Kilder til D-vitamin. Heldigvis kan man få i seg de viktige D-vitaminene på flere måter. Fet fisk, som makrell, ørret, laks, ansjos og sild, i tillegg til fiskerogn og fiskelever, inneholder rikelig med D-vitamin. I Norge er også margarin, smør og noen melketyper tilsatt D-vitamin. Likevel viser Norkost-3-undersøkelsen at en gjennomsnittlig nordmann ikke får i seg nok D-vitamin fra kosten.

Tran er et godt alternativ for å sikre daglig inntak av D-vitamin, som for eksempel Apotekets Tran fra Nycoplus. Liker du ikke tran, og ønsker tilskudd av D-vitamin, kan du for eksempel innta D-vitamin i tablettform, som Nycoplus D3-vitamin i 10 mcg eller 20 mcg. Alle disse produktene finner du på apoteket.

Forebygger. Lange, lyse dager med turer og lek er gode stikkord for påsken. Fysisk aktivitet kan både forebygge og behandle helseproblemer. Ifølge Helsedirektoratets nasjonale anbefalinger fra 2014 for fysisk aktivitet og stillesitting, er de som er fysisk aktive ofte i bedre humør, har mer overskudd og økt livskvalitet sammenlignet med personer som er lite aktive. Barn og ungdom pp til 17 år trenger regelmessig aktivitet for normal velkst og utvikling, og det har positiv effekt både på konsentrasjon, læring og psykisk helse. I ferien setter dessuten mange barn ekstra pris på at ellers travle voksne har tid til å være med på leken. Bare fantasien setter grenser for hva dere kan finne på sammen. Det er ingen grunn til å sette seg til i ferien.

God påske med nok solkrem, fysisk aktivitet og D-vitaminer!

 

NO/NYP/0417/0049

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *