Tran. D-vitamin.

D-vitamin for immunforsvaret og benhelsen

Kosthold/ernæring, Vitaminer/mineraler | 13. mars 2017

D-vitamin er viktig for blant annet immunforsvaret samt oppbygging og vedlikehold av skjelett og tenner.

D-vitamin er viktig for mange funksjoner i kroppen. Dette vitaminet bidrar blant annet til immunforsvarets normale funksjon, samt vedlikehold av normale muskelfunksjoner.

I tillegg bidrar også D-vitamin til oppbygging og vedlikehold av skjelett og tenner, og er viktig for at barns ben skal vokse og utvikles normalt. Dette vitaminet øker dessuten opptaket av kalsium og fosfor.

D-vitamin bidrar også til å redusere risikoen for å falle, som er forbundet med ustøhet og muskelsvekkelse. Fall er en risikofaktor for beinbrudd blant menn og kvinner fra 60 år og oppover.

Anbefalinger. D-vitamin er et fettløselig vitamin som lagres i kroppen hvis vi får mer enn vi trenger. Helsedirektoratet anbefaler et daglig inntak av 10 mcg D-vitamin fra seks måneders alder til og med fylte 75 år både for kvinner og menn. Dette dagsbehovet gjelder også gravide og ammende.

Fra man er 75 år gammel anbefales et daglig inntak av 20 mcg – altså dobbelt så mye. For spedbarn under seks måneder anbefales fullamming i tillegg til tilskudd av 10 mcg D-vitamin fra barnet er cirka fire uker.

Fet fisk. Gode kilder til D-vitamin i hverdagskosten er makrell, ørret, laks og sild, samt fiskerogn og fiskelever. Her i landet er dessuten margarin, smør og noen melke- og ostetyper tilsatt D-vitamin.

Tran. D-vitamin.
LAKS: Laks er en god kilde til D-vitamin i hverdagskosten vår.

Kroppen lager også selv D-vitamin når du er ute i solen. Merk at dette først og fremst gjelder sommersolen. Personer med mørk hudfarge trenger for øvrig mer sollys for å produsere D-vitamin i huden.

Får i oss for lite. Den landsomfattende Norkost 3-undersøkelsen blant kvinner og menn i Norge i alderen 18-70 år (2010-11), viser at en gjennomsnittlig nordmann ikke får i seg nok D-vitamin fra kostholdet.

Derfor anbefaler Helsedirektoratet at de som ikke har et tilstrekkelig inntak av D-vitamin, bør ta tran eller et annet D-vitamintilskudd daglig i perioder av året med lite sol.

Tilskudd. Tran er altså det mest kjente og mest brukte tilskuddet nordmenn bruker for å få i seg D-vitamin, som for eksempel Apotekets Tran fra Nycoplus.

Om du ikke liker tran og ønsker tilskudd av D-vitamin, kan du for eksempel innta D-vitamin i tablettform – som Nycoplus D3-vitamin i 10 mcg eller 20 mcg. Nycoplus har også D-vitamindråper til barn.

Alle disse tilskuddene får du kjøpt eksklusivt på apoteket.

Lurer du på om du får i deg nok D-vitamin og øvrige vitaminer/mineraler gjennom kosten? Prøv vitaminkalkulatoren til Nycoplus!

Foto: Colourbox og Nycoplus.

NO/NYP/0217/0036.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *