Chili – hissig og rik på C-vitamin

Frukt og grønt | 27. januar 2015

Chili er en hissig og veldig anvendelig grønnsak, og den karakteristiske røde chilien brukes over hele verden som symbol på det som smaker sterkt. Men visste du at chili er svært rik på C-vitamin?

Chili, eller Capiscum frustescens på latin, kommer opprinnelig fra Sør-Amerika. I dag dyrkes denne grønnsaken i Asia, Afrika og deler av Europa. Chili tilhører samme plantefamilie som paprika, men inneholder 30 ganger så mye av stoffet capsaicin som paprika.

Det er dette stoffet som gir chili den karakteristiske sterke smaken, som sitter i stilken før den blir høstet. Når chilien høstes renner væsken ned i membranen og fordeler seg ut i frøene og på innsiden av chilien. Smaken er gjerne sterkest hos de mindre typene chili, mens de lengre og større variantene kan være noe mildere.

Det finnes hundrevis av forskjellige chilisorter, og det er store variasjoner innen lengde, farge og hvor sterkt de smaker. Den lange røde chilien er kanskje den mest karakteristiske. I umoden tilstand er alle chili grønne, men noen skifter farge ved modenhet til rød, rødgul eller gul. Chili kan både selges fersk, tørket eller røkt.

Brennende. Chili smaker sterkt, det kommer man ikke bort fra. Det er dermed viktig å ha litt tålmodighet og ikke bli skremt når man tester ut chili-smaken. Det er ikke om å gjøre å spise den sterkeste chilien, og husk at det finnes utallige sorter chili, fra råsterke til de helt milde.

CHILI-KLASSIKER: Chili con carne betyr chili med kjøtt og er en ektefødt amerikansk favoritt med kulinariske røtter i Mexico.
CHILI-KLASSIKER: Chili con carne betyr chili med kjøtt og er en ektefødt amerikansk favoritt med kulinariske røtter i Mexico.

De mildeste sortene av chili, som paprika, ligger mellom null og hundre på den såkalte Scoville-skalaen. Denne skalaen måler smaksstyrke, eller mer folkelig sagt: Hvor «brennende» den er. Jalapeño ligger mellom 2500 og 8000, mens Naga Jolokia er en indisk chili som er mål til over en million på skalaen. Den er garantert ikke for nybegynnere!

Når du skal kjøpe chili i butikken, skal du se etter en som har fast konsistens, med et blankt, skinnende skall og sterk farge. Chili liker seg best mellom 8 og 12 grader, og oppbevar den gjerne i en plastpose eller plastboks som forhindrer at den tørker inn.

Bruksområder. Før man benytter chili i matlaging, fjerner man stilken og frøene. Deretter kan chilien kuttes i tynne skiver og brukes rå i for eksempel gryter, eller fylles, stekes lett eller forvelles til bruk i mange typer retter.

Chili er rett og slett uunnværlig i både det asiatiske og latinamerikanske kjøkken. Den er en fantastisk smakssetter i de fleste retter – og gir retten styrke og karakter. Alle chilisorter egner seg godt i marinader og salsa, særlig i salsa med frukt.

Full av C-vitamin. I den offisielle Matvaretabellen ligger faktisk rød chili på tredjeplass over matvarene som inneholder mest C-vitamin per 100 gram spiselig vare.

Nype innehar førsteplassen med 840 mg, guava er på andre med 230 mg og chili altså på tredjeplass med 225 mg. Klarer du å spise en hel chili, har du faktisk nesten dekket hele dagsbehovet for C-vitamin!

C-vitamin har positiv innvirkning på svært mange funksjoner i kroppen, blant annet nervesystemet, immunforsvaret og kroppens opptak av jern, samt å redusere trøtthet og utmattelse.

Dessuten bidrar C-vitamin til et sunt bindevev. Vitaminet er også med på å danne kollagen, som er bindevevets viktigste protein. Bindevevet holder sammen kroppens vev og organer.

Chili inneholder også en del B-vitaminer, samt mineralet kalium, som bidrar til nervesystemets og musklenes normale funksjon, samt å opprettholde normalt blodtrykk.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *