Chiafrø – trendy og full av næringsstoffer

Kosthold/ernæring | 20. januar 2015

Om du følger med på helsekost og -trender i mediene, har du sikkert hørt om chiafrø. Og det er flere grunner til at chiafrø er trendy; de er svært rike på kostfiber, omega-3 og mineralene jern, kalsium og magnesium.

Chiafrø er frø fra blomsterplanten salvia hispanica. Denne planten hører til myntefamilien og finnes hovedsakelig i Sør-Amerika. Frøet har vært kjent for å inneholde viktige næringsstoffer, særlig i Mexico, helt tilbake til aztekernes tid for over 500 år siden.

Spirene fra chiaplanten brukes ofte i salater, sandwicher og andre retter, men det er frøene som er spesielt rike på næringsstoffer. Chiafrø er svært trendy i USA, men også nordmenn har fått øynene opp for dette frøet som mange kaller for «superfrøet».

Tray of chocolate cacao chia seed cookies stacked on white parch
I KJEKS: Fyll sjokoladekjeks med chiafrø, og vips så har du en litt mer næringsrik helgekos.

Chiafrø til frokost. Chiafrø kan spises som de er, eller du kan knuse eller male frøene for eksempel i en blender. De er ypperlige å bruke i frokostblandingen eller å strø over frokostgrøten, en yoghurt eller en smoothie.

Chiafrø kan også brukes i bakst, som vafler, brød, rundstykker eller muffins. Om du har nøtteallergi, kan det være lurt å være litt påpasselig med chiafrø – spesielt for peanøtt- og sesamfrøallergikere.

Næringsinnhold. Chiafrø er så nytt at det foreløpig ikke finnes i den offisielle Matvaretabellen, men ifølge amerikanske helsemedier inneholder chiafrø mye protein.

I tillegg er frøene svært rike på omega-3-fettsyrer, samt mineralene kalsium, magnesium og jern.

Ifølge amerikanske Nutritional Science Research Institute inneholder 100 gram chiafrø:

Protein: 20,7 gram. Det er omtrent det samme som solsikkefrø og sesamfrø.

Kostfiber: 41,2 gram. Det er på høyde med hvetekli, som topper Matvaretabellens liste over matvarer med mest fiber. Kostfiber er gunstig for fordøyelsen og kan minske risikoen for vektøkning, overvekt, type 2-diabetes, kreft i tykk- og endetarm og hjerte- og karsykdommer.

Kalsium: 714 mg. Like mye som flere typer gulost. Kalsium er spesielt viktig for vedlikehold av normalt skjelett og normale tenner. Dette vitaminet bidrar også til normal blodlevring, normal energiomsetning og normal muskelfunksjon. I tillegg bidrar kalsium til at kroppens fordøyelsesenzymer fungerer normalt.

Jern: 16,4 mg. Nesten det samme som lever. Jern bidrar til normal produksjon av røde blodlegemer og hemoglobin, samt normal transport av oksygen i kroppen. Jern bidrar også til normal kognitiv funksjon, normal energiomsetning, immunforsvarets normale funksjon og reduksjon av slapphet og trøtthet.

Magnesium: 393 mg. Omtrent det samme som linfrø. Magnesium er viktig for kroppens stoffskifte, normal hjerte- og muskelfunksjon, samt nervesystemets normale funksjon. Magnesium bidrar også til å redusere trøtthet og slapphet.

Mange skeptiske. Mange helseeksperter er skeptiske til chiafrø, særlig på grunn av prisen. Chiafrø selges i en del helsekostbutikker og noen økologiske butikker, og koster vesentlig mer enn tilsvarende frø. I tillegg er de ganske smakløse.

Dermed er det nok chiafrøenes innhold av viktige næringsstoffer som gjør de så trendy og populære. Chiafrø er for øvrig til utredning og testing i EU, for å kunne dokumentere helseeffekten.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *