C-vitaminrik knutekål

Frukt og grønt | 14. september 2016

Knutekål er en frisk og sprø grønnsak med en mild smak. Den inneholder mye C-vitamin, og er både kalorifattig og fiberrik.

Knutekål er en av mange underarter av kål. Den finnes i flere varianter, men vanligst er den lysegrønne med flere kraftige uavhengige bladfester som vokser fra knoller, samt en rødblå variant med noe tynnere bladfester.

«Kohlrabi». Denne toårige planten er allerede nevnt i tekst av romeren «Plinius den eldre» like etter Jesu’ død, og allerede på 700-tallet var den godt utviklet. Spesielt i tysktalende land er knutekål utbredt, og på tysk heter den «kohlrabi» – med en viss fare for språklig forveksling med kålrot, også kalt kålrabi.

På 1800-tallet ble knutekålen omtalt som «overjordisk kålrabi». Årsaken er at den har knollformede, oppsvulmede, stengler som er godt synlige. Knollene har form som matneper og måler omtrent 6-8 centimeter i diameter.

Mild og fin smak. Innenfor skallet er knutekålen nesten hvit som en nepe. Fruktkjøttet er fast og sprøtt, med en mild og fin smak som kan beskrives som en blanding av kålrot og nettopp nepe.

Knutekål kan spises rå eller kokt, og benyttes i wok eller salater. Før bruk må den skrelles. Knutekål kan også smørdampes og brukes som stuing. Selve bladene er sprø og kan godt benyttes som suppegrønt. Hva med litt knutekål med en herlig dip til kveldskosen?

I SALAT: Knutekålen har en mild og fin smak, og kan gjerne benyttes i wok eller salater.

Rik på C-vitamin. Som mange andre grønnsaker er knutekålen rik på C-vitamin. C-vitamin er viktig for nervesystemet, immunforsvaret og kroppens opptak av jern, samt å redusere trøtthet og slapphet. Dessuten bidrar C-vitamin til et sunt bindevev. Vitaminet er nemlig med på å danne kollagen, som er bindevevets viktigste protein.

Knutekål inneholder også en del B6-vitamin og kalium. B6-vitamin bidrar blant annet til nervesystemets og immunforsvarets normale funksjon, samt normal energiomsetning. Dessuten er B6 viktig for normal dannelse av røde blodlegemer, samt å redusere trøtthet og slapphet.

Kalium bidrar til nervesystemets normale funksjon og normal muskelfunksjon, samt å opprettholde normalt blodtrykk.

Knutekål er dessuten kalorifattig og inneholder en del kostfiber, som  er godt for fordøyelsen.

Hvitt og friskt fruktkjøtt. Knutekål er en hardfør plante, men dyrkes lite i Norge. Derimot er det mulig å få kjøpt den i mange dagligvarebutikker og selvsagt hos frukt- og grønnsaksforhandlere.

Se etter knutekål som har frisk farge og er fri for skader. Bladfestene bør være avskåret med en lengde på fem centimeter, og knoller på 200-300 gram holder vanligvis den beste kvaliteten, ifølge Opplysningskontoret for frukt og grønt. Fruktkjøttet bør dessuten være hvitt, friskt og sprøtt.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *