Bynære sykkelturer i sommer

Uncategorized | 12. juli 2016

Satser du på hjemmesommer i år? Da har du en glimrende mulighet til å holde deg aktiv gjennom hele sommeren, blant annet med sykkelturer i nærheten av der du bor.

Har du bestemt deg for å være hjemme i sommer og satse på sol og godt vær i juli? Da slipper du i hvert fall å bekymre deg for dårlige treningsmuligheter i Syden, eller å ha glemt joggeskoene på biltur gjennom Europa.

Da ligger heller alt heller til rette for at du kan holde deg aktiv gjennom hele sommeren, og rett og slett trene nesten som du pleier. Et godt tips for å holde aktivitetsnivået oppe i sommer er ta sykkelen fatt.

Sykling som fysisk aktivitet. Helsedirektoratet anbefaler alle voksne over 18 år å være i aktivitet i minst 30 minutter daglig med moderat til høy intensitet – de såkalte «dine30». Det oppfordres også til å redusere stillesittingen i løpet av en dag.

Sykling som aktivitetsform har økt kraftig i popularitet de siste årene, og sykling i seg selv er en enkel og effektiv form for fysisk aktivitet som passer de aller fleste. Det er skånsomt for leddene, samtidig som du bruker store muskelgrupper som setemuskler, lår og legger.

I likhet med andre former for fysisk aktivitet gir sykling en rekke helsefordeler, som redusert risiko for å utvikle høyt blodtrykk, blodpropp, diabetes type 2, fedme og psykiske vansker.

De som er fysisk aktive, er ofte i bedre humør, har mer overskudd og økt livskvalitet sammenlignet med personer som er lite aktive. I tillegg gir sykling masse frisk luft!

SYKLE SAMMEN: En sykkeltur egner seg ypperlig som en sosial familieaktivitet. I tillegg gir det god mosjon.

Bynære sykkelturer. Syklistenes Landsforening har prosjektet «Sykkelturer i bynære områder». Formålet med prosjektet er å få familier til å lære barna gleden ved å sykle, innøve gode transportvaner, samt øve opp deres ferdigheter.

deres nettsider finner du presentasjoner av utvalgte turer gjennom tekst, kart og bilder.

Om du bor i Drammen, kan du for eksempel prøve å sykle Drammenselva fra Bybrua til Landfalløybrua. Det er en 5,6 kilometer løype, som er familievennlig og lett, og som stort sett foregår på asfalt, brostein og grus.

Bor du i Oslo, anbefales det på nettsidene å sykle Maridalen rundt. Det er en løype som starter på Kjelsås stasjon og er på 19 km. Underlaget er asfalt og grus, og turen egner seg godt til en dagstur.

Holder du til i Trondheim, kan du forsøke deg på den såkalte «Hjerterunden». Det er en sykkeltur som viser fram Midtbyen i Trondheim fra «yttersiden». Turen bør få hjertet til å banke i kjærlighet til byen. Totalt er turen på 6 km og foregår på asfalt og grus.

På nettsidene til Syklistenes Landsforening ligger det i tillegg mange turforslag til byer som Fredrikstad, Bergen, Mandal, Lillestrøm og Larvik.

God sykkeltur!

NO/NYP/0417/0049

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *