Bringebær – C-vitaminrik sommerfavoritt

Frukt og grønt | 5. august 2016

Søte bringebær er en sommerfavoritt for mange, enten de nytes naturell eller sammen med is. Visste du at bringebær inneholder mye C-vitamin og mangan?

Bringebær er en halvbusk i rosefamilien som er vanlig i store deler av Norge. Planten, som stammer fra Midt-Asia, kom til Norden på 1700-tallet. Den kjennetegnes ved at den har torner langs greinene og får røde, gule, oransje eller sorte bær etter blomstring. De røde bærene er vanligst i Norge.

Mange forbinder sommeren med bringebær – små, faste, saftfulle og dyprøde perler. Selv om bringebær er tilgjengelig i butikken hele året, er den norske sesongen fra juli til august/september.

Søt og fyldig smak. Bringebær består av flere små frukter, satt sammen av et frø dekket av rødt fruktkjøtt. En klase slike frukter utgjør et bringebær.

Bringebær har en søt og fyldig smak, selv om smaken varierer etter sort og modning. Man skiller gjerne også mellom hagebringebær og villbringebær, der sistnevnte er mindre og har en sterkere aroma.

Nydelig til is. I likhet med andre bær trenger bringebær ingen annen tilberedning enn en rens. Spiser du den naturell, er det greit å sjekke at det ikke er larver inni hamsen før du putter den i munnen. Ellers passer bringebær utmerket til is, og du kan bruke bærene til saft, syltetøy, smoothie og kompott.

Bringebær egner seg også ypperlig som garnityr, i frokostblandinger, bakverk og fruktsalater. Innen folkemedisinen har det dessuten vært laget te av plantens ungblader.

TIL IS: Bringebær er søte og saftige, og passer utmerket sammen med is.

Rik på C-vitamin og mangan. Som mange andre bær er bringebær rik på C-vitamin. C-vitamin er viktig for nervesystemet og immunforsvaret, samt å redusere trøtthet og slapphet. C-vitamin øker også opptaket av jern i kroppen og beskytter cellene mot oksidativt stress, samt bidrar til et sunt bindevev.

Bringebær inneholder også mye mangan. Dette mineralet bidrar til normal energiomsetning og normal dannelse av bindevev, samt å opprettholde normalt skjelett og beskytte cellene mot oksidativt stress.

Inneholder også kostfiber og K-vitamin. Bringebær inneholder også en del K-vitamin, som er viktig for benbygningen og normal blodlevring, altså at blodet størkner eller koagulerer. I tillegg er bringebær rik på kostfiber, som er gunstig for fordøyelsen.

Trives best i kjøleskapet. Bringebær har begrenset holdbarhet, og oppbevares best i kjøleskapet ved 2-4°C. Enten du plukker bringebær i hagen eller kjøper de i butikken, skal de være tørre utenpå, men likevel saftige.

I tillegg skal de være hele og godt modne, selv om bærtypen avgjør om de er lyserøde eller mørkerøde.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *