Dette bør du spise og drikke som gravid

Gravid/barn | 7. februar 2018

Som gravid er det en del råd om ernæring og kosthold som det er viktig å lytte til. Det er ingen grunn til å bli hysterisk, men det er noen behov som endrer seg når du venter barn, og enkelte matvarer du absolutt bør styre unna.

 

Et balansert kosthold er det aller viktigste for deg som gravid for å få i deg viktige næringsstoffer som barnet trenger. I store trekk gjelder kostholdsrådene fra Helsedirektoratet, om å spise nok fet fisk, magre meieriprodukter, grove kornprodukter og minst fem om dagen av frukt og grønt. Det er også viktig å begrense inntaket av sukker, salt og rødt kjøtt. Rådene fra Helsedirektoratet rettet mot gravide understreker spesielt behovet for ekstra vitaminer og mineraler. Du trenger rett og slett litt mer mat for at barnet skal vokse og utvikle seg, men ikke nødvendigvis flere kalorier.

Når du er gravid vil du også legge på deg, men det er viktig for både mor og barn å ha en viss kontroll på kiloene, samtidig som du absolutt ikke skal slanke deg mens du er gravid. Det finnes noen retningslinjer å navigere etter som tar utgangspunkt i BMI-en du hadde da du ble gravid.

Viktige vitaminer og mineraler

Når du er gravid er det enkelte vitaminer og mineraler det er ekstra viktig å få nok av:

Folsyre, eller folat, kan redusere risikoen for nevralrørsdefekter, f.eks. ryggmargsbrokk hos babyen. Tilskudd av folsyre bør tas fra du planlegger å bli gravid til du er tre måneder inn i svangerskapet. I tillegg bør du spise mat som inneholder mye folsyre, for eksempel grove kornprodukter og grønne grønnsaker som brokkoli og spinat.

D-vitamin er viktig for alle, og mors D-vitaminstatus henger sammen med barnets lager ved fødselen. D-vitamin er avgjørende for å kunne ta opp kalsium fra kosten, og derfor må du som gravid være ekstra påpasselig med å få nok av dette vitaminet. Fet fisk er en svært viktig kilde til D-vitamin, og noen typer melk og andre matvarer er tilsatt det viktige vitaminet. Tran eller andre tilskudd er også gode kilder, og Helsedirektoratet anbefaler alle gravide å ta tilskudd med tran eller tilsvarende.

Jod er det viktig å sikre et lager av før du blir gravid. Hvit fisk, melk og andre meieriprodukter er gode kilder til jod, som er nødvendig for at kroppens stoffskifte skal fungere normalt. Hos barn bidrar det til normal vekst og utvikling av sentralnervesystemet. Den norske mor og barn-undersøkelsen viser at mange gravide i Norge ikke får i seg nok jod.

Jern trenger du mer av under graviditeten, og det finnes i grove kornprodukter, kjøtt, lever, bønner, nøtter, poteter og grønne grønnsaker. C-vitamin hjelper på jernopptaket, så ta gjerne også appelsinjuice eller paprika sammen med jernrik kost. Særlig mot slutten av svangerskapet kan det være vanskelig å få nok gjennom kosten.

Kalsium er også noe det trengs mer av under svangerskapet. Gode kilder er meieriprodukter, sardiner, nøtter, mandler, grønne blader og tørket frukt.

 


Dette bør du unngå

Matvarer som kan inneholde mikroorganismene toxoplasma og listeria er det viktig å styre unna mens du er gravid. Bakterien toxoplasma kan du få i deg gjennom uvaskete grønnsaker og frukt, eller fra rått kjøtt av dyr som er smittet. Toxoplasma er ikke farlig for deg, men kan skade fosteret.

Listeria-bakterien får du først og fremst i deg gjennom matvarer som spises uten å være gjennomstekt, rå fisk som røykt og gravet laks bør være fersk og rakfisk bør du ikke spise.  Produkter av upasteurisert melk, som særlig finnes utenfor Norge, skal du unngå, i likhet med blåmuggoster.

Mange gravide mister lysten på kaffe, og det er kanskje fordi kroppen forstår at koffein ikke er så bra? I hvert fall bør du begrense mengden koffein fra drikker som kaffe, te og cola til mellom 100 og 200 mg om dagen fordi det ellers kan øke faren for spontanabort. Dette tilsvarer 1–2 kopper kaffe per dag eller 3–4 kopper te per dag.

matportalen.no finner du flere tips til matvarer du bør unngå under svangerskapet, som eksotiske fisker, brunt krabbekjøtt og så videre. Der finner du også tips om kjøkkenhygiene.

Alkohol og andre rusmidler skal gravide avstå fra under hele svangerskapet, fordi det kan skade fosteret.

 

Tilskudd

Det er altså en del å tenke på når du blir gravid, og det er ikke alltid så lett å få dekket alle behovene gjennom kostholdet. For å gjøre det enklere å vite at du får det du trenger, kan du velge å ta først Nycoplus Gravid og etter hvert Nycoplus Mamma.

Kilder:
Helsedirektoratet
Matportalen

Foto: Johner

 

NO/NYP/1217/0145

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *