Blomkål – rik på C-vitamin og folat

Frukt og grønt | 26. august 2014

Blomkål er en svært anvendelig grønnsak med lange tradisjoner i det norske kjøkkenet. Den er kalorifattig og rik på både C-vitamin og B-vitaminet folat.

Blomkål har sin opprinnelse i landene rundt Middelhavet, men dyrkes i dag over store deler av verden. I Norge har den vært dyrket siden 1600-tallet, og denne tradisjonsrike grønnsaken er mye benyttet i det norske kjøkkenet.

Botanisk sett er blomkålen noe spesiell. Den består av mange små blomsterbuketter som er vokst sammen til et stort blomkålhode. Fra roten vokser det grønne blader.

Blomkål betyr dermed enkelt og greit kålblomst eller blomstrende kål.

Rik på C-vitamin og folat. Alle vet at grønnsaker er sunt, og blomkål er intet unntak. Den er kalorifattig og mettende, noe som betyr at du kan spise mye blomkål uten snev av dårlig samvittighet.

Blomkål er rik på både C-vitamin og B-vitaminet folat. C-vitamin bidrar til et sunt bindevev, immunforsvarets og nervesystemets normale funksjon, samt å redusere trøtthet og utmattelse.

Dessuten øker C-vitamin opptaket av jern i kroppen. Folat forebygger ryggmargsbrokk, og ifølge Folkehelseinstituttet kan det halvere risikoen for at fostre får denne medfødte utviklingsforstyrrelsen.

VARIERTE RETTER: Blomkål er en anvendelig grønnsak. Her som blomkålsuppe.
VARIERTE RETTER: Blomkål er en anvendelig grønnsak. Her som blomkålsuppe.

Alle kvinner som planlegger å bli gravid eller som vet at de er det, bør tidligst mulig starte med tilskudd av folat. Folat bidrar også til immunsystemets normale funksjon og å redusere trøtthet og utmattelse.

Blomkål inneholder også en del kalium og magnesium. Kalium bidrar til nervesystemets og musklenes normale funksjon, samt å opprettholde normalt blodtrykk.

Magnesium er viktig for kroppens stoffskifte, normal hjerte- og muskelfunksjon, samt nervesystemets normale funksjon. Magnesium bidrar også til å redusere trøtthet og utmattelse.

Blomkål er dessuten rik på fiber. Kostfiber er viktig for å holde fordøyelsen i gang og forebygge tarmsykdommer.

Allsidig og anvendelig. Blomkålen kan tilberedes som den er. Skyll den godt, skjær vekk den tykke stilken og riv av de grønne bladene. Bladene er faktisk spiselige og svært næringsrike, men blir stort sett fjernet.

Blomkålen deles så opp i mindre buketter, og serveres rå eller tilberedes slik man ønsker. Blomkålen er en allsidig og anvendelig grønnsak. Den kan spises rå i salater eller som ren snacks, eller den kan gratineres, kokes eller frityrstekes.

Blomkål er super å bruke i wok. Den kan også benyttes som base i supper, stuing, sufflé og gratenger. Et tips er å lage en blomkålpuré, som gjerne kan erstatte for eksempel potetmos.

Husk å ikke overkoke blomkålen, da blir den fort dvask og ikke så smakfull som den burde være.

Når du skal velge riktig blomkål i butikken, bør den være hvit eller kremfarget med tette, faste blomsterhoder. Bladene skal være lysegrønne, friske og sprø. Merk at blomkål må behandles forsiktig, ellers får den lett mørke flekker.

Et lite tips til oppbevaringen: Legg den i kjøleskapet, gjerne i en plastpose eller plastboks. Da trives den godt.

Foto: Colourbox.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *