Blåbær – frisk og næringsrik

Frukt og grønt, Vitaminer/mineraler | 2. september 2015

Høsten er blåbærtid, og norske skogslynger bugner av dette blålilla, tradisjonsrike superbæret. Ikke bare smaker blåbær friskt og godt; det inneholder også viktige vitaminer og mineraler.

Her til lands er blåbær mest kjent som det viltvoksende bæret (vaccinium myrtillus) vi finner i skogen på sensommeren og høsten. Dette er blålilla bær med et rødblått fruktkjøtt som tilhører lyngfamilien, og som vokser på dvergbusker.

Men det er ikke dette bæret som er mest omsatt i varehandelen. Det er nemlig hageblåbær (vaccinum corymbosum), som er dyrket frem på busker og som kan bli opp mot fire meter høy. Skogsblåbær er større enn hageblåbærene, litt søtere og med en mildere aroma. Man blir heller ikke så blå på tunga av å spise hageblåbær, fordi blåfargen er begrenset til skinnet og bærkjøttet er lyst.

Blåbær hele året. På sensommeren og tidlig høst bugner det av blåbær i norske skogslynger. Selv om blåbærsesongen er ganske kort, er det stort sett mulig å få tak i importerte blåbær i butikkene året rundt. Blåbær er en vanlig plante i store deler av Europa, bortsett fra området rundt Middelhavet. I Norge vokser blåbærene i store mengder i lavlandet, fortrinnsvis i eller i nærheten av skogen. Visste du at blåbær faktisk kan forekomme på steder som ligger helt opp mot 1700 meter over havet?

Saft og syltetøy. Blåbær smaker friskt og godt som den er, for eksempel som et mellommåltid eller som dessert med sukker og melk. Dette bæret passer også utmerket i frokostblandinger, fruktsalater og paier, samt som pynt på kaker. Hjemmelaget blåbærsyltetøy og blåbærsaft har også lange tradisjoner i Norge. Prøv også en deilig og frisk blåbærjuice eller -smoothie.

breakfast
FROKOST: En frokostblanding med noen friske blåbær på toppen gir en sunn og god start på dagen.

Næringsrik. Blåbær er et næringsrikt bær som inneholder mange viktige næringsstoffer, spesielt C-vitamin, K-vitamin og mineralet mangan. Blåbær inneholder også en del kostfiber, som bidrar til normal tarmfunksjon.

C-vitamin er viktig for mange funksjoner i kroppen. Dette vitaminet bidrar blant annet til nervesystemets og immunforsvarets normale funksjon, samt å redusere trøtthet og utmattelse. C-vitamin øker også opptaket av jern i kroppen og beskytter cellene mot oksidativt stress. Dette vitaminet bidrar dessuten til et sunt bindevev. Vitaminet er nemlig med på å danne kollagen, som er bindevevets viktigste protein.

K-vitamin bidrar først og fremst til normal blodlevring, altså at blodet størkner eller koagulerer. Bokstaven K står nettopp for koagulering, altså «koaguleringsvitamin». K-vitamin bidrar også til vedlikehold av et normalt skjelett.

Mangan er et mineral som bidrar til normal energiomsetning og normal dannelse av bindevev, samt å opprettholde normalt skjelett og beskytte cellene mot oksidativt stress.

Blå og blanke. Blåbær skal ha en mørk farge på skallet, og de skal være faste, tørre og blanke. Hold deg unna blåbær som er bløte eller er skrumpet inn. Blåbær bør lagres i kjøleskapet, og da kan de holde seg friske i 8 til 12 dager. Om temperaturen er høyere, reduseres holdbarheten kraftig.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *