Barn trenger jern

Gravid/barn, Vitaminer/mineraler | 30. april 2014

Mange barn får i seg for lite jern gjennom kosten. Spesielt de under to år har høy risiko for å utvikle jernmangel.

 

Jern er et mineral som er viktig for flere funksjoner i kroppen. Jern bidrar til redusert slapphet og trøtthet, normal funksjon av immunforsvaret, samt normal produksjon av røde blodlegemer og hemoglobin.

Jern kan ikke dannes i kroppen og må tilføres via mat og drikke. Et variert og sunt kosthold inneholder tilfredsstillende mengder av de fleste næringsstoffer – også jern. Grove kornprodukter, kjøtt, samt frukt og grønnsaker er gode kilder til jern.

Jernmangel blant barn. Barn er normalt født med et jernlager som varer i cirka et halvt år. Fra barnet er rundt seks måneder anbefales å starte med fast føde med vekt på jernrike matvarer som jernberiket grøt, kjøtt og grovt brød.

Tegn på jernmangel kan være at barnet er trøtt, har blek hudfarge, har nedsatt matlyst og fysisk yteevne og stadig vekk blir utsatt for infeksjoner.

Anbefalt inntak. Helsedirektoratet anbefaler følgende inntak av jern per person per dag (mg). Anbefalingen gjelder for friske personer med normal fysisk aktivitet:

Under 6 måneder: Fullamming.
6 måneder til 5 år: 8 mg
6 til 9 år: 9 mg
Menn 10-17 år: 11 mg
Kvinner 10-13 år: 11 mg

Om man vil sikre at barna får i seg anbefalt dagsbehov av jern, kan Nycoplus Multi Barn være et alternativ. Dette er tyggetabletter med fruktsmak som kan inntas daglig og inneholder 13 vitaminer og 8 mineraler – deriblant 9 mg jern.

Jernmangelanemi behandles med høyere doser, for eksempel 60–120 mg jern per dag, til anemien er kurert.

Slik behandling bør følges opp med kontroll hos lege.

Et viktig råd: Oppbevar aldri jerntilskudd slik at barna får tak i det. Jern i store doser kan være skadelig, spesielt for barn.

 

Foto: Colourbox

NO/NYP/1216/0136

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *