Barn som drikker lite melk kan få i seg for lite kalsium

Barn som drikker lite melk kan få i seg for lite kalsium

Kosthold/ernæring, Vitaminer/mineraler | 14. september 2018

Barn som reagerer på mat med laktose kan slite med å få i seg nok kalsium. Heldigvis fins det løsninger – også for dem som ikke liker kalsiumrike grønnsaker.

Mange har blitt opplært fra barndommen av at de må drikke melk for å bli store og sterke, og at melk bidrar til sterke tenner og styrket skjelett. Grunnen til at melk blir trukket frem som den store helten skyldes at det er en god kilde til blant annet kalsium, som er den viktigste byggesteinen i kroppens rammeverk.

Mineralet kalsium er også viktig for at muskler, hjertet og nervesystemet skal fungere som det skal, og bør inngå i den daglige kosten.

Reagerer på laktose eller melkeprotein

Men ikke alle kan eller bør drikke melk. Noen opplever magesmerte og plager i forbindelse med måltid bestående av meieriprodukter som brunost, melk og yoghurt. Det kan ha en sammenheng med at kroppen har for små mengder av enzymet laktase – et enzym som har som oppgave å spalte opp laktose (melkesukker) du får i deg gjennom maten. Reaksjonene kan være både sjenerende, vonde og plagsomme, og kan bidra til bekymring.

 

LÆR MER: Kroppens ABC – hva er laktose?

 

For noen er plagene så store at de unngår helt eller i stor grad meieriprodukter eller annen laktoseholdig mat. Da kan det være en fordel å forsikre seg om at du får i deg nok kalsium gjennom annen kost. Selv om det fins laktosefrie alternativer på markedet er ikke disse alltid lett tilgjengelig. Dermed kan det være vanskelig å få i seg de anbefalte tre porsjonene daglig.

For de som har en melkeproteinallergi, nytter det ikke med laktosefrie produkter som laktosefri melk og gulost. Da må alle melkeprodukter unngås.

Kalsiumrik mat

Dersom barnet ditt av ulike grunner må holde seg unna meieriprodukter eller sliter med å få i seg nok, er det smart tidlig å introdusere frukt og grønt som er rikt på kalsium. Fiken, grønnkål og brokkoli er gode kalsiumkilder, i tillegg til beriket plantebasert melk som rismelk, havremelk eller soyamelk.

Visste du at en normal voksen person består av cirka 1 kilo kalsium? 99 prosent av dette er bundet til skjelettet.

Det er likevel ikke alltid enkelt å spise nok av det man burde fremfor det man kanskje liker enda bedre, særlig når det kommer til barn. Da kan kosttilskudd med kalsium være løsningen. 

En løsning du kan tygge på

Kalsium kan enkelt tilføyes i form kosttilskuddet Nycoplus Calcium 500 mg. At det er en tyggetablett med smak av appelsin gjør det enkelt for liten og stor å sikre seg det daglige behovet.

kalsium-er-viktig-for-skjelett-og-tenner-bilde-inni-teksten
Kalsium er spesielt viktig for barn i vekst.

Kilder:
NHI
Store medisinske leksikon

Foto: Scanpix Norway, Berit Roald

ID: NO/NYP/0918/0060

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *