B-vitaminer for hår og hud

Vitaminer/mineraler | 15. mai 2014

Du har garantert hørt om B-vitaminer, men vet du hvorfor det er viktig for deg? Her kan du lære mer om B-vitaminer.

B-vitaminer bidrar til blant annet vedlikehold av normal hud og normalt hår og syn, i tillegg til normalt stoffskifte, et normalt fungerende immunsystem og reduksjon av trøtthet og utmattelse.

Vitaminer er næringsstoffer som regulerer kroppens stoffskifte og er nødvendige for omsetningen av karbohydrat, fett, protein og mineralstoffer. ​Det er vanlig å dele vitaminer inn i to grupper: De fettløselige (vitamin A, D, E og K) og de vannløselige (som vitamin B-gruppen og vitamin C).

De fettløselige vitaminene lagres i kroppen hvis vi får mer av dem enn vi trenger, mens de vannløselige kan ikke lagres i særlig grad. Hvis vi for eksempel får for mye B-vitaminer, blir overskuddet skilt ut i urinen.

Helsedirektoratet har angitt daglig anbefalt inntak av en rekke vitaminer i publikasjonen Anbefalinger om kosthold, ernæring og fysisk aktivitet.

Et sunt, gjennomsnittlig norsk kosthold inneholder tilfredsstillende mengder av de fleste næringsstoffer sett i forhold til anbefalt inntak. Det gjelder også B-vitaminer, som finnes i en rekke dagligdagse matvarer.

Men om kostholdet ditt ikke dekker det anbefalte inntaket av B-vitaminer, finnes flere varianter av B-vitaminer som kosttilskudd – blant annet Nycoplus B-total og Nycoplus B-kompleks (hyperlinker til nycoplus.no).

Begge disse og flere andre B-vitamintilskudd fra Nycoplus finner du på apoteket.

B-vitaminer er en gruppe vitaminer på hele åtte vannløselige vitaminer. Her er en kort oversikt over B-vitaminene:

B1 (tiamin):
Bidrar til normal energiomsetning, nervesystemets og hjertets normale funksjon, samt normal psykologisk funksjon. Finnes i mange matvarer, og gode kilder er grove kornprodukter, melkeprodukter, belgfrukter som erter og bønner, samt svinekjøtt.

B2 (riboflavin):
Bidrar til normal energiomsetning, nervesystemets normale funksjon, å opprettholde normal hud og normalt syn, samt å redusere trøtthet og utmattelse. Finnes i mange matvarer; mest i melk og ost, egg, lever og annen innmat.

B3 (niacin):
Bidrar til normal energiomsetning, nervesystemets normale funksjon, å opprettholde normale slimhinner og normal hud, samt å redusere trøtthet og utmattelse. Kjøtt, egg, melk og brød er matvarer som inneholder mest vitamin B3.

B5 (pantotensyre):
Bidrar til normal energiomsetning, normal psykologisk funksjon og å redusere trøtthet og utmattelse. Finnes i mange matvarer, men mest i innmat og kjøtt (kalv, kylling), egg, kornprodukter og grønnsaker.

B6 (pyridoksin):
Bidrar til normal energiomsetning, nervesystemets normale funksjon, normal dannelse av røde blodlegemer, immunsystemets normale funksjon og å redusere trøtthet og utmattelse. Finnes i mange matvarer, mest i kjøtt, fugl, fisk, potet og kornprodukter.

B8 (biotin):
Bidrar til normal energiomsetning, nervesystemets normale funksjon, normal psykologisk funksjon, samt å opprettholde normalt hår, normale slimhinner og normal hud. Finnes i mange matvarer, særlig lever og egg, frukt (avokado) og grønnsaker.

B9 (folat/folsyre):
Folat anbefales for kvinner som planlegger å bli gravid eller som vet at de er det; folat reduserer nemlig risikoen for ryggmargsbrokk. Folat bidrar også til normal psykologisk funksjon, immunsystemets normale funksjon og å redusere tretthet og utmattelse.

Matvarer som inneholder mye folat er grove kornprodukter, frukt og grønnsaker, for eksempel appelsinjuice og grønne grønnsaker som brokkoli, grønnkål, spinat og rosenkål.

B12:
Bidrar til normal energiomsetning, nervesystemets normale funksjon, immunsystemets normale funksjon og å redusere trøtthet og utmattelse. Finnes i lever, okse- og svinekjøtt, melk, ost og fet fisk, men ikke i grønnsaker.

Foto: Colourbox

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *