Åtte tips til sunnere kost på bilturen

Kosthold/ernæring | 5. juli 2016

Sommeren er høysesong for lange bilturer, og når man er på farten er det lett å velge kjappe og usunne matløsninger langs veien. Her er åtte tips til hvordan du kan få i deg sunnere kost på bilturen.

Mange bruker bilen aktivt i sommerferien, og vi kjører stort sett lenger om sommeren enn i hverdagen. Det kan være en kjøretur til hytta eller båten, eller kanskje for å besøke familie på en annen kant av landet.

Noen tar lengre bilturer for å komme seg til populære feriemål som Danmark eller Sverige, mens andre synes bilferie er så stas at de kjører Europa på kryss og tvers for opplevelsens skyld.

Uansett hvor du skal med bilen i sommerferien, er det viktig at du spiser regelmessig og riktig når du er på tur. Bensinstasjoner og gatekjøkken langs veien er ingen god løsning. Der finner du stort sett mat med tomme kalorier og lite næringsstoffer, som dermed egner seg dårlig til å holde konsentrasjonen og humøret på topp underveis.

Åtte tips til sunnere kost på bilturen:

Planlegg turen.

Langs veien finnes det mange bensinstasjoner, gatekjøkken og kiosker som frister med tilbud på boller og pølser. Men det finnes faktisk sunnere alternativer, som for eksempel på litt større veikroer. Planlegger du hvor du skal spise underveis, er det lettere å velge riktig spisested.

Drikk.

Det er viktig å drikke underveis på bilturen, og den beste tørstedrikken er selvsagt vann. Unngå sukkerholdig brus og energidrikker; velg heller de sukkerfrie variantene. Kaffe fungerer greit som en oppkvikker.

Spis regelmessig.

Alle har sin egen måltidsrytme, men når man er på biltur er det smart å ha noen rammer for hvor ofte man skal spise. Spising hver 4. time, pluss/minus, kan fungere som en slags hovedregel. Spiser du regelmessig, klarer du å holde både konsentrasjonen og humøret oppe hele dagen.

Smør matpakke.

Smør en matpakke til turen med grove brødskiver eller rundstykker. Ha på godt med sunt pålegg, som kokt skinke, kalkun, ost, makrell i tomat, fiskekaker eller hardkokte egg og kaviar. Grillet kylling delt i biter kan være et godt alternativ. Grønnsaker, som gulrot, agurk, tomater, reddiker og paprika hører også med på matpakken. Du kan også lage en egen salat ved siden av og oppbevare den i en plastboks, gjerne med fisk, kylling eller magert kjøtt.

Spis frukt og bær.

Frukt og bær som eple, pærer, bananer, druer, melon, kiwi, jordbær og ananas er både godt og praktisk å ha med på tur. Trenger du å skjære opp frukten, kan du bare oppbevare den i en boks. Frukt, grønnsaker og bær inneholder mye vitaminer, mineraler og fiber, og samtidig lite fett og energi.

Frukt og grønt er en viktig kilde til blant annet C-vitaminB-vitaminet folatA-vitamin, kalsium og jern i dagligkosten vår.

Spis nøtter.

Nøtter egner seg ypperlig å ha med seg på biltur, gjerne sammen med tørket frukt. Nøtter inneholder mye proteiner, samt fett – som i all hovedsak er umettet. I tillegg er nøtter stappfulle av flere vitaminer og mineraler, som for eksempel E-vitamin, B-vitaminet folat, jern, kalsium og magnesium.

Lag smoothie.

En sunn, god og næringsrik smoothie er fint å ha med på tur. Fordel smoothien på flasker eller glass, og oppbevar den i en kjøleboks.

SMOOTHIE: Lag ditt eget smoothieglass, fyll det med deilig og næringsrik smoothie og ta det med på bilturen i en kjøleboks.

Velg riktig på bensinstasjonen.

Blir det nødvendig å spise på en bensinstasjon eller et gatekjøkken er det lurt å ta riktige valg. Dropp det fete tilbehøret, som rekesalat, stekt løk og dressing. Spis «ren» mat, og styr dermed unna ostepølse og baconpølse. En hamburger må ikke være ledsaget av pommes frittes. Fyll heller på med grønnsaker!

Et ekstratips til slutt: Husk å bevege deg på bilturen. Mange timer stillesittende er ikke bra for verken kroppen eller psyken. Ta pauser, og legg gjerne inn litt aktivitet med en frisbee, et hoppetau, en ball eller annet utstyr som kan brukes på en rasteplass.

God tur!

Kilder: Helsedirektoratetbramat.no og Side 2.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/0417/0049

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *