Åtte tips til matpakken

Kosthold/ernæring | 26. august 2016

En sunn og næringsrik matpakke er viktig for å holde humøret og konsentrasjonen oppe hele dagen – både for store og små. Sjekk våre matpakketips.

Sommerferien er over og hverdagen er her igjen. Enten du skal på skole eller jobb, er det viktig å ha med seg en sunn og næringsrik matpakke for å holde både konsentrasjonen og humøret oppe gjennom en hel dag.

Vær kreativ! Mange har kanskje forestillinger om at en matpakke er grå, tørr og kjedelig – innpakket i trist matpakkepapir. Slik trenger det ikke å være! Her er det bare å være kreativ og oppfinnsom, så er det mulig å legge nesten hva som helst i matpakken.

Og med en sunn og spennende matpakke, er det lett å glede seg til lunsj. Ikke trenger det å ta langt tid å lage den heller.

Grove kornprodukter. Som et utgangspunkt for matpakken er det viktig å bruke grove kornprodukter. Helsedirektoratet anbefaler at man velger produkter som er merket med Nøkkelhullet.

Det anbefales også at man følger brødskalaen og velger brød med tre eller fire mørke felter. Det betyr at brødet inneholder minst 50 prosent fullkorn, som gir kroppen kostfiber – og kostfiber er viktig for fordøyelsen. Matpakken kan eventuelt inneholde andre grove kornprodukter, som pitabrød, lefser eller pasta.

Smør gjerne et tynt lag med margarin på brødskivene til barna. De småspiste kan eventuelt få et lag med for eksempel avokado, hummus eller pesto under kjøtt- og fiskepålegg som et alternativ til margarin.

Matpakkesnacks. For å friske opp matpakken med både farge og smak, anbefales frisk frukt, bær og grønnsaker. Det er et fint bidrag til Helsedirektoratets råd om å spise «fem om dagen».

Frukt, bær og grønnsaker inneholder nemlig mye kostfiber, samt mange viktige vitaminer og mineraler – som C-vitamin,  B-vitaminet folat og A-vitamin.

Du kan for eksempel legge ved et eple, en appelsin eller en banan. Også en gulrot, en bit kålrot eller andre grønnsaker er fint å ha i matpakken, samt bær som blåbær eller bringebær.

SALAT: En boks med salat er en sunn og næringsrik lunsj. Her er ulike varianter.

Åtte tips til matpakken:

1. Lag en salat. Gjør den gjerne klar dagen før og ta den med i en praktisk boks.

2. Synes du pålegget blir klissete? Benytt heller lefser eller pitabrød, eller lag en klassisk sandwich.

3. Bruk gjerne rester fra middagen dagen før i matpakken.

4. Kutt opp grønnsaker og frukt og ta med i matboksen, eller ta med noen friske bær.

5. Velg grove kornprodukter; det er sunnere og holder deg mett lenger. Det vil si grove brødskiver, rundstykker, pitabrød, knekkebrød eller lignende.

6. Velg sunt og godt pålegg, som fisk, magert kjøttpålegg (kylling/kalkun), ost, egg eller vegetariske alternativer som hummus og bønnepostei. Du kan også bruke frukt og grønnsaker som pålegg.

7. Husk å drikke. Lettmelk, ekstra lett lettmelk og skummet melk passer godt til matpakken. Foretrekker du vann, kan du fylle opp en flaske med 1/3 vann, fryse ned og helle på mer vann neste morgen. Da holder vannet seg friskt og kaldt.

8. Har du dårlig tid om morgenen? Lag matpakken kvelden før, og sett den i kjøleskapet til dagen etter.

Kilder: Helsenorge.no og VG.no.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/0417/0049

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *