Åtte tips til en vellykket skitur

Uncategorized | 25. mars 2016

Med en tidlig påske ligger alt til rette for hytteliv og langrennsturer i fjellet. Her får du åtte nyttige tips til en vellykket skitur i påsken.

Påsken er en bevegelig høytid og har derfor forskjellig dato fra år til år. Den følger månens gang, og siden en månesyklus ikke går opp i 365 dager, vil datoen variere fra år til år. I år faller 1. påskedag på 27. mars, en svært tidlig dato i påskesyklusen.

Påsketradisjoner. Med en tidlig påskehøytid ligger alt til rette for en tradisjonsrik påske med hytteliv, peiskos, brettspill og langrennsturer i fjellet med en sekk fylt med solbærtoddy, appelsiner og sjokolade.

Her er åtte nyttige tips til en vellykket skitur:

Øv litt på forhånd.

Om skituren i påsken er årets første, kan det i verste fall bli en problemfylt opplevelse. Vær sikker på at alt utstyret passer, og ikke bli overrasket om barna har vokst ut av fjorårets skistøvler. Tar du noen skiturer på forhånd, er du sikker på at alt utstyret er i orden – samtidig som teknikken «sitter bedre». Da får du også mer ut av påskens turer i langrennssporet.

Kle deg riktig.

I kulde er det viktig å kle seg riktig. Sørg for å ha varme og pustende klær, og kle på deg flere lag i stedet for ett varmt plagg. Ull er utmerket å bruke ved fysisk aktivitet i kuldegrader. Ytterst bør du ha på deg noe som er vindtett. Husk også lue og vanter, da varmetapet er stort fra både hode og hender.

Velg riktig skismøring.

Sørg for å velge skismøring som gir både godt feste og god glid. Ingenting er kjedeligere enn bakglatte, tråe eller kladdete ski. Da kan turen fort bli kortere enn planlagt. Sjekk smøretipsene fra Swix. Ta alltid med deg et grunnsett med skismøring på selve turen.

Sjekk værmeldingen.

Før du legger ut på skitur, er det lurt å sjekke værmeldingen. Været skifter ofte fort, spesielt i fjellet. Det er ikke så artig å bli overrasket av vind og snø om ikke man er forberedt.

Finn riktige løyper.

Skaff deg en oversikt over terrenget du planlegger å gå i. Er høydeforskjellen tilpasset turfølget? Om du har med deg barn eller eldre, er det smart å velge et terreng uten for mange bratte bakker. Det er også lurt å beregne lengden på skituren ut fra hvilken fysisk form man er i. Ikke legg ut på for lange turer, men velg heller å gå en kortere løype flere ganger.

Gå sammen.

Det heter seg at nordmenn er født med ski på bena, og langrenn er en aktivitet som passer for både store og små. Ta med hele familien på tur, både barn, voksne og eldre. Det gir et fint sosial fellesskap, og det er alltid hyggeligere å gå sammen med noen enn å gå alene.

Pakk sekken riktig.

Spesielt om du skal ut på en litt lengre tur, bør du være nøye med hva du pakker i sekken. Ta med litt ekstra tøy, som tørre sokker og votter, samt en ekstra jakke eller genser. I tillegg er det smart å ha med drikke, som saft, vann, kakao eller toddy, samt litt ekstra energi, som nøtter, frukt, en energibar og kanskje noen brødskiver. En pose med appelsiner hører selvsagt også med til en vellykket påsketur.

Gjør deg kjent med fjellvettreglene.

Ta en titt på de klassiske fjellvettreglene før du legger ut på skitur i fjellet. Her er det mange nyttige tips å ta med seg.

SEKK: Husk å pakke sekken riktig, spesielt om du skal ut på en litt lengre tur. Ta med litt ekstra tøy, drikke og mat. Og for all del: Ikke glem appelsiner!

Ypperlig trening. Uansett om du legger ut i løypa med familien eller om du satser på å få deg noen skikkelig gode treningsøkter i sporet, er langrenn en ypperlig form for fysisk aktivitet.

Langrenn er nyttig styrketrening for store deler av kroppen, det forbrenner mange kalorier og gir deg bedre kondisjon – i tillegg til frisk luft og flotte naturopplevelser. Langrenn er også snilt mot kroppen, særlig leddene, da man har glidende bevegelser og unngår kraftige støt.

God påske, og god tur!

Kilder: Klikk.no, VG.no og NRK.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/0417/0049

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *