Asparges med eggehakk – vitaminrik smak av sommer

Kosthold/ernæring | 10. juni 2016

Visste du at egg og asparges passer godt sammen? Prøv denne oppskriften på asparges med eggehakk – ypperlig som snacks, kveldsmåltid eller forrett.

Asparges regnes som grønnsakenes konge og gir en herlig smak av sommer. Asparges er faktisk en gammel kulturplante kjent helt fra romertiden. Man finner en oppskrift for tilberedelse av asparges allerede i den eldste kokeboken som er bevart, Apicius’ De re coquinaria fra 200-tallet e.Kr.

Aromatisk og mild smak. I utgangspunktet er grønn og hvit asparges den samme planten. Grønn asparges vokser og høstes over bakken, mens hvit vokser og høstes under bakken. Den danner da ikke klorofyll og forblir hvit.

Grønn asparges har en særegent aromatisk, nøtteaktig, mild og fin smak. Det er de første skuddene om våren som høstes, og den norske sesongen er fra begynnelsen av mai til slutten av juni.

Inneholder mye K-vitamin. Grønn asparges er en svært kalorifattig grønnsak, og den inneholder mye K-vitamin og en del av B-vitaminet folat, A-vitamin og mineralet jern.

K-vitamin bidrar først og fremst til normal blodlevring, altså at blodet størkner eller koagulerer. Bokstaven K står nettopp for koagulering, altså «koaguleringsvitamin». Dessuten er K-vitamin viktig for skjelettet.

B-vitaminet folat forebygger ryggmargsbrokk, og ifølge Folkehelseinstituttet kan det halvere risikoen for at barnet får denne medfødte utviklingsforstyrrelsen. Folat er også viktig for immunforsvarets normale funksjon, samt bidrar til å redusere trøtthet og slapphet.

A-vitamin er viktig for immunforsvaret, samt bidrar også til å opprettholde normale slimhinner, normal hud og normalt syn. Dessuten bidrar dette vitaminet til kroppens normale omsetning av jern.

Jern har positiv innvirkning på mange funksjoner i kroppen. Dette mineralet bidrar til normal produksjon av røde blodlegemer og hemoglobin, samt normal transport av oksygen i kroppen. Jern bidrar også til normal kognitiv funksjon, normal energiomsetning, immunforsvarets normale funksjon og reduksjon av slapphet og trøtthet.

Grønn asparges inneholder også noe C-vitamin, kobber og mangan.

SMAK AV SOMMER: Asparges er rik på både vitaminer og mineraler, og gir en herlig smak av sommer.

Egg – en «vitaminkapsel». Egg inneholder mye proteiner, samt mange ulike vitaminer og mineraler. Det er derfor mange ofte kaller egg for naturens egen «vitaminkapsel».

Eggehviten inneholder mye proteiner, mens plommen er eggets «gull». Der finner du de fettløselige vitaminene A, D og E.

Eggeplommen inneholder også en del jern, sink, fosfor, selen og en rekke B-vitaminer (folat, B1, B2, B6 og B12).

Ingen tvil om at denne retten er både sunn og næringsrik altså. Prøv den ut, så finner du ut at den er smakfull også. Bon appétit!

Slik lager du asparges med eggehakk

Dette trenger du til fire porsjoner:

4 stk hardkokte, skrelte egg

6 ss olivenolje

4 ss hvitvinseddik

asparges

salt

Slik gjør du:

Knus eggene med en gaffel, hvite og plomme hver for seg. Tilsett olje og eddik og bland eggene sammen. Smak til med salt og pepper.

Serveres sammen med nykokt asparges.

Denne retten er enkel å lage, og det tar under 20 minutter.

Oppskriften og hovedbildet er hentet fra Opplysningskontoret for frukt og grønt.

Bildet i teksten: Colourbox.

 

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *