Aprikos – rik på tradisjoner og næringsstoffer

Frukt og grønt | 10. februar 2015

Aprikos er en tradisjonsrik frukt som inneholder mange viktige næringsstoffer. Fersk aprikos er rik på E-vitamin, mens tørket aprikos er full av kalium.

Aprikos, eller prunus armeniaca på latin, er rett og slett frukten fra aprikostreet. Den kommer opprinnelig fra Kina, og er visstnok en av de eldste fruktene vi kjenner til.

Aprikos dyrkes i Nord-Afrika og i Sørøst-Asia, samt mange steder i Sør-Europa ved Middelhavet. Tyrkia er for øvrig verdens største aprikosprodusent. I Norge dyrkes aprikos i veksthus.

Anvendelig på kjøkkenet. Aprikos ligner i størrelse og form på en plomme, og botanisk sett tilhører den plommefamilien. Smaken er søt og litt syrlig, og har også en aroma av plomme.

SYLTETØY: Aprikossyltetøy er velsmakende og friskt, og egner seg godt som pålegg på brødskiva.
SYLTETØY: Aprikossyltetøy er velsmakende og friskt, og egner seg godt som pålegg på brødskiva.

Aprikos kan også minne om en miniatyr av en fersken. Skallet er loddent med en oransje eller mørk gul farge, og det saftige fruktkjøttet omslutter en hard kjerne. Konsistensen er fyldig og silkemyk med behagelig tyggemotstand. 

Aprikos spises først og fremst naturell, men er også meget anvendelig i matlaging.

Den egner seg godt i fruktsalater, på ostefatet eller som syltetøy eller kompott. Aprikossmaken passer også godt i kaker og desserter – spesielt som tilbehør til iskrem.

Aprikos kan varmebehandles, og i Midtøsten finner vi mange retter med for eksempel kokt eller tørket aprikos. Hermetisk og tørket aprikos er kanskje de variantene vi kjenner best til her i landet.

Behandles varsomt. Fargen på aprikos varierer fra mørkegul til nesten oransje, men dyp oransje farge er ingen garanti for at frukten er moden. Skallet skal være jevnt og uten synlige skader. En moden aprikos gir lett etter for trykk i håndflaten.

Du må behandle aprikosen varsomt, for den får lett skader i form av brune flekker. Aprikos oppbevares i romtemperatur i et par døgn eller i plastboks ved 10-12 grader i opptil fem døgn. Det er dens tynne skall som gjør den sårbar for både støt og kulde.

Mange vitaminer og mineraler. Fersk aprikos er kalorifattig, og som mye annen frukt inneholder den mange vitaminer og mineraler. Først og fremst er den rik på E-vitamin.

E-vitamin bidrar til å beskytte cellene i kroppen mot oksidativt stress. Aprikos inneholder også en del A- og C-vitaminer. Tørket aprikos kan spises som snacks eller for eksempel i en frokostblanding, og den er rik på mineralet kalium.

Kalium bidrar til nervesystemets normale funksjon og normal muskelfunksjon, samt å opprettholde normalt blodtrykk.

Foto: Colourbox.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *