Annerledes og effektiv jentetrening

Uncategorized | 7. november 2014

Å flytte på dekk, trekke sleder med vekter og løpe med sandsekker høres kanskje ikke ut som en vanlig treningsøkt for de fleste. Tobarnsmor Hildegunn Stenvik (39) har holdt på med såkalt «bootybuilding» i flere år, og hun elsker denne annerledes og effektive treningsformen.

Bootybuilding er en treningsmetode litt utenom det vanlige. Dette er ikke en tradisjonell saltime på et treningssenter eller en økt med styrkeapparater.

Her snakker vi om grupper med seks til ti jenter som trener sammen i et spesialtilpasset treningsstudio, der de blant annet trekker eller dytter sleder med vekter, flytter på dekk og løper med sandsekker – i tillegg til vanlige øvelser som push-ups, kroppshevinger og sprintløping.

Opplegget er stort sett bygget opp rundt månedskurs, og treningen foregår minst tre ganger i uken i omtrent en time hver gang.

Tobarnsmor Hildegunn Stenvik (39) har holdt på med denne treningsformen i mange år, og hun elsker det. Før hun startet med bootybuilding hos fitnesscoach Silje Mariela trente hun knapt.

UTFORDRENDE: Å dytte en slede med vekter er definitivt ikke hverdagskost for de fleste, men Hildegunn Stenvik og mange andre har fått øynene opp for denne effektive og motiverende treningsformen.
UTFORDRENDE: Å dytte en slede med vekter er definitivt ikke hverdagskost for de fleste, men Hildegunn Stenvik og mange andre har fått øynene opp for denne effektive og motiverende treningsformen.

– Jeg prøvde bootybuilding første gang for tre og et halvt år siden, og der fant jeg både treningsmotivasjon og -glede. Siden den gang har jeg deltatt på mange kurs, og jeg benytter dette treningstilbudet så ofte jeg kan. I november skal jeg i gang på et nytt kurs, forteller Stenvik entusiastisk.

Bootybuilding er i bunn og grunn trening i grupper med personlig veiledning, bare med litt annerledes øvelser enn det man er vant til. Belastning og intensitet varierer gjennom en treningsøkt, og dette styrer man selv etter hvor godt trent man er.

Kursene har ulike fokusområder, men felles for dem alle er fokuset på riktig løfte- og treningsteknikk på jenters premisser. En treningsøkt belaster hele kroppen, og opplegget inkluderer også en kostholdsplan.

– Dette er en morsom og annerledes treningsform, og vi jentene motiverer hverandre. Når man har faste treningsavtaler med flere treningsvenninner, er det vanskeligere å skulke unna. I motsetning til trening på et vanlig treningsstudio, det kan være for enkelt å droppe treningen, sier Stenvik.

Frem til nå har bootybuildingen foregått i en lagerhall på Alnabru i Oslo som er ombygget til et treningsstudio. I november flytter de treningen midlertidig til Tveita i hovedstaden, og de er på utkikk etter egne lokaler. Det arrangeres nybegynnerkurs og trening for de med litt mer erfaring, og etterspørselen er større enn tilbudet.

Stenvik tror at populariteten henger sammen med jungeltelegrafen om bootybuildingens effekter og fordeler.

– Jeg har fått stor fremgang siden første gang jeg deltok. I begynnelsen var vektnedgang hovedmålsettingen; nå blir jeg motivert av å bli sterkere for å takle hverdagens utfordringer på en bedre måte, sier hun.

– Jeg føler meg sunnere og friskere, og det er gøy å bevise for seg selv at man klarer mer enn man tror. Dessuten er det mye treningsglede i dette opplegget, og det er veldig sosialt. Det hender det blir litt mye skravling på treningene, og mannen min lurer på hvorfor jeg blir borte så lenge, forteller Stenvik.

Hun nøler ikke med å anbefaler denne treningsformen for andre jenter som har lyst til å prøve noe nytt og spennende innen trening.

– Bootybuilding kan jeg trygt anbefale for jenter i alle aldre, selv om jeg nok er en av de eldste på kursene jeg er med på. Det er motiverende, det gir resultater og det er en annerledes og morsom form for trening. Men gutter har ingen adgang, sier hun.

Foto: Privat.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *