5 på gaten om kalsium

Kosthold/ernæring, Vitaminer/mineraler | 27. november 2015

Hva vet Kari Nordmann om kalsium? Her er svarene vi fikk da vi dro til Vigelandsparken i Oslo og stilte noen kvinner spørsmål om dette viktige mineralet.

Vi tok en tur i Vigelandsparken i Oslo en nydelig høstdag i oktober for å spørre tilfeldig forbipasserende kvinner hva de vet om mineralet kalsium. – Det var virkelig hyggelig å registrere et ganske høyt kunnskapsnivå om dette viktige mineralet, sier Camilla Borander, produktsjef for Nycoplus.

Videoen av spørsmålsrunden kan du se her.

Viktig for skjelettet. Kalsium er særlig viktig for vedlikehold av et normalt skjelett og normale tenner, og 99 prosent av kalsiumet befinner seg nettopp i tennene og skjelettet. Selv om kalsium også bidrar til normal blodlevring, normal energiomsetning og normal muskelfunksjon, er det først og fremst god benhelse man bør assosiere med dette mineralet.

Akkurat som Eva Lie-Nilsen (69) gjorde da vi spurte henne hvorfor kalsium er viktig:

– Det er viktig for skjelettet, også er det viktig for tennene, og det er sikkert viktig for mye annet også.

Hvilke matvarer inneholder mye kalsium? Melk og meieriprodukter er vår viktigste kilde til kalsium i hverdagskosten. Omtrent 70 prosent av nordmenns kalsiuminntak kommer faktisk fra disse produktene. Grønne bladgrønnsaker, sesamfrø med skall, mandler og fisk med spiselige ben er også gode kalsiumkilder.

– Matvarer som inneholder mye kalsium er vel meieriprodukter og grønne grønnsaker, sa Christine Aarvik (41).

Nesten alle kvinnene vi spurte visste at melk og meieriprodukter er vår viktigste kalsiumkilde.

PEILING PÅ KALSIUM: – Det er viktig for skjelettet, også er det viktig for tennene, sa Eva Lie-Nilsen (69) da vi spurte henne hvorfor kalsium er viktig.

Kalsium hele livet. Det er viktig å få i seg tilstrekkelig med kalsium hele livet. Det er det ikke alle som vet.

– Man trenger mest kalsium når man blir eldre, for da blir skjelettet skrøpeligere, sa Eva Lie-Nilsen da vi spurte henne når i livet man har mest behov for kalsium.

Voksne og eldre har naturligvis behov for tilførsel av kalsium for å vedlikeholde skjelettet, mens barn og unge trenger kalsium for å bygge et sterkt skjelett.

– Man har vel mest behov for kalsium i de første leveårene, når man er barn og spedbarn. Og sikkert gjennom livet, men i hvert fall når man er barn, sa Christine Aarvik.

Mange kvinner får ikke i seg nok kalsium. Helsedirektoratet anbefaler at både menn og kvinner over 20 år får i seg 800 mg kalsium daglig. Dessverre viste de nasjonale kostholdsundersøkelsene Ungkost og Norkost 3 at verken tenåringsjenter eller mange kvinner over 50 år får i seg nok kalsium.

Dette er det også viktig at kvinner er klar over, slik at de som ikke får i seg tilstrekkelig med kalsium kan sikre sitt daglige inntak gjennom tilskudd – for eksempel gjennom å innta to tabletter Nycoplus Calcium 500 mg hver dag.

Birte Kvalø (42) hadde rett da hun klokt slo fast at: «I hvert fall ikke alle får i seg nok kalsium».

Tusen takk til alle som stilte opp til en prat med oss.

Foto: Morten Bendiksen/Nycoplus.

NO/NYP/1216/0136

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *