Mat basert på mandler, snegler og fisk i tre ulike bilder

15 matvarer fulle av magnesium

Kosthold/ernæring, Vitaminer/mineraler | 28. mars 2014

Liker du snegler, mandler eller breiflabb? Her er listen over maten som inneholder mest magnesium.

Magnesium bidrar til å redusere tretthet og utmattelse. Det er derfor et etterspurt mineral blant fysisk aktive nordmenn.

Men magnesium kan også inntas naturlig gjennom kosten. Vi i Vitamineksperten har derfor satt sammen en liste over matvarer som inneholder mye magnesium.

På topplisten finner du både popcorn, snegler, klippfisk og gresskarfrø. Noe for enhver smak, altså…

Listen viser næringsinnholdet per 100 gram spiselig matvare.

  1. Squash- og gresskarfrø (592 milligram)
  2. Kakaopulver (523 milligram)
  3. Hvetekli (516 milligram)
  4. Linfrø (392 milligram)
  5. Sesampostei (380 milligram)
  6. Paranøtter (376 milligram)
  7. Solsikkefrø (325 milligram)
  8. Hermetiske snegler (310 milligram)
  9. Cashewnøtter uten salt (292 milligram)
  10. Mandler (268 milligram)
  11. Popcorn poppet i soyaolje (268 milligram)
  12. Kokt breiflabb-filet (236 milligram)
  13. Quinoa (197 milligram)
  14. Villris (177 milligram)
  15. Klippfisk (133 milligram)

Reduserer tretthet og utmattelse. Magnesium bidrar til normal muskelfunksjon, nervesystemetets normale funksjon, samt reduserer tretthet og utmattelse. Det opprettholder også normal benbygning og tenner.

Mineralet spiller også en rolle i celledelingsprosessen i kroppen, samt normal proteinsyntese og psykologisk funksjon.

Magnesium er også tilgjengelig som kosttilskudd på apotek.

God appetitt!

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *