12 frukt og grønnsaker med mer C-vitamin enn appelsin

Frukt og grønt, Vitaminer/mineraler | 21. mars 2016

Nordmenn er svært glad i appelsiner, spesielt i påsken, og denne frukten er en viktig kilde til C-vitamin i hverdagskosten vår. Men det er faktisk flere frukt, bær og grønnsaker som inneholder mer C-vitamin enn appelsin. Her får du vite hvilke.

Nordmenn elsker appelsiner, og Norge er faktisk på verdenstoppen i import av denne populære frukten. Bare i påsken spiser nordmenn cirka 20 millioner appelsiner – dobbelt så mange som ellers i året.

Viktig for immunforsvaret. Appelsin inneholder masse C-vitamin (51 mg per 100 gram spiselig matvare), og siden vi spiser så mye av denne frukten er den en svært viktig kilde til C-vitamin i hverdagskosten vår.

C-vitamin, også kalt askorbinsyre, er et vannløselig vitamin. Det vil si at vitaminet skilles raskt ut av kroppen og at man dermed trenger jevn tilførsel. C-vitamin har positiv innvirkning på mange funksjoner i kroppen, blant annet nervesystemet, immunforsvaret og kroppens opptak av jern, samt å redusere trøtthet og slapphet. Dessuten bidrar C-vitamin til et sunt bindevev. Vitaminet er med på å danne kollagen, som er bindevevets viktigste protein.

C-vitamin i frukt, bær og grønnsaker. Våre beste kilder til C-vitamin i hverdagskosten er frukt, bær og grønnsaker, men appelsin er langt fra den meste C-vitaminrike innenfor denne kategorien. Guava inneholder for eksempel over fire ganger så mye C-vitamin som appelsin. Rød paprika inneholder nesten tre ganger så mye, og kiwi over dobbelt så mye.

12 frukt, bær og grønnsaker med mer C-vitamin enn appelsin (51 mg):

  • Guava (230 mg)
  • Rød chili (225 mg)
  • Solbær (159 mg)
  • Rød paprika (140 mg)
  • Grønn paprika (120 mg)
  • Grønnkål (120 mg)
  • Rosenkål (113 mg)
  • Kiwi (105 mg)
  • Brokkoli (70 mg)
  • Jordbær (69 mg)
  • Papaya (61 mg)
  • Blomkål (58 mg)

Listen viser innhold av C-vitamin per 100 gram spiselig matvare. Kilde: Matvaretabellen.

RIK PÅ C-VITAMIN: Kiwi inneholder over dobbelt så mye C-vitamin som appelsin.

Tilskudd av C-vitamin. Hvis kostholdet ditt inneholder mye frukt, bær og grønnsaker, får du sannsynligvis i deg tilstrekkelig med C-vitamin. Men om du ikke er så flink til å spise frukt og grønt, kan det være nødvendig med tilskudd av dette viktige vitaminet.

Nycoplus har flere C-vitaminprodukter som kan være aktuelle for deg. Som daglig kosttilskudd anbefales C-vitamin 200 mg tyggetabletter med smak av appelsin, eller C-spesial 200 mg tabletter. Et annet alternativ kan være Nycoplus Multi 200-tabletter, som inneholder 13 vitaminer og 9 mineraler – blant annet C-vitamin.

Alle disse produktene finner du eksklusivt på apoteket.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/1216/0136

2 responses to “12 frukt og grønnsaker med mer C-vitamin enn appelsin

    1. Hei,
      Dagsbehovet for c-vitamin for en voksen er 75mg, og kan som regel dekkes med en porsjon frukt /bær eller grønnsaker.
      Vennlig hilsen
      Åse

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *